PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Tuesday 23 July 2013

MR. TRAFFIC LIGHT - BAB 10

Naz  melunjurkan  kaki  dan  dihayunnya  perlahan.  Sofa  empuk  di  ruang  lobi  pejabat  itu  menarik  minatnya  untuk  meluruskan  badannya  yang  sedari  tadi  berkedudukan  menegak  berbantalkan  beg  sandang  Kappa  miliknya.  Sesekali  mulut  kecilnya  menguap.  Jam  dipergelangan  tangan  di  perhati  sebentar.  “Di  mana  pulalah  Abang  Aril  berada.  Sudah  hampir  sejam  aku  menunggunya.”

Naz  bangun  dari  sofa  hijau  itu.  Begnya  disandang  semula.  Kakinya  laju  menuju  ke  kaunter  penyambut  tetamu.  Senyuman  di  bibir  dilebarkan.  “Kak  Jue,  Abang  Aril  tidak  sampai  lagikah?”  Wanita  muda  itu  menggeleng  laju  dan  menyimpul  senyuman  manis.  “Bila  Abang  Aril  akan  pulang  ke  pejabatnya?”

Kak  Jue  menyemak  sebuah  buku  sebelum  menjawab,  “Setahu  Kak  Jue,  hari  ini  Encik  Ashril  tidak  masuk  ke  pejabat.”

Naz  mengerut  dahi.  “Mengapa  pula?”

“Encik  Ashril  ada  meeting  di  luar  bersama  Datuk  Teo.”  Naz  mengguk  perlahan.  “Tidak  mengapalah  Kak  Jue.  Terima  kasih.”  Naz  melangkah  keluar  dari  bangunan  gah  itu.  Tiba  di  pintu  utama,  bahunya  berlanggaran  dengan  seorang  perempuan  berpakaian  ala  model.

Naz  menunduk  sedikit.  “Maaf.”  Dia  memandang  sekilas.  Wanita  itu  menghadiahkannya  sebuah  jelingan  tajam.  Cermin  mata  hitam  di  tangan  diletakkan  di  atas  batang  hidungnya  semula.  Wanita  yang  berkasut  tumit  tinggi  lapan  inci  itu  berlajan  penuh  gaya.  Naz  mencebik.  Tangannya  sesekali  dihayun  tinggi.  “Berlagak!”  Naz  berpaling  semula  dan  meneruskan  perjalanannya.

Naz  mengecilkan  matanya.  Seorang  lelaki  berkemeja  putih  dan  berkot  hitam  ditenungnya  lama.  “Abang Aril!”  Laungnya.  Dia  menghampiri  lelaki  itu.  Tangan  di  hulur  untuk  berjabat.  “Naz  ingatkan  Abang  Aril  tidak  masuk  ke  pejabat  hari  ini.”  Ashril  terkaku  seketika.  Gagap  di  bersuara  perlahan.  “Apa  yang  Naz  buat  di  sini?”  Dia  menggaru  kepala.

Naz  mengerut  dahi  melihat  reaksi  abangnya.  “Naz  jual  ikan  dekat  hujung  jalan  sana.  Kebetulan  sudah  dekat  dengan  pejabat  abang,  jadi  Naz  singgah  sebentar.”  Naz  berpeluk  tubuh.

“Jual  ikan?”  Ashril  mengangkat  kening  sebelah.  “Semenjak  bila  Naz  menjual  ikan?  Itulah,  abang  suruh  kerja  dengan  abang  tidak  mahu.  Bukankah  sudah  menyusahkan  diri  Naz  apabila  sudah  menjadi  begini.”  Ashril  menarik  tangan  adiknya  memasuki  ruang  lobi  pejabat.  Ashril  mendekatkan  mukanya  ke  badan  Naz  sambil  menghidu  bau  badan  Naz.

Naz  mencebik.  Genggaman  tangannya  dilayangkan  pada  Ashril.  “Maka,  si  bodoh  pun  percaya.”  Dia  bertepuk  tangan.  Ruang  lobi  bergema  dengan  teriak  suaranya  ketawa.  Ashril  pantas  menekup  mulut  Naz  sebelum  lebih  ramai  pekarja  di  pejabatnya  berkumpul.  Naz  menepis  tangan  Ashril.  “Apa  kena  pula  dengan  Abang  Aril?  Kenapa  tutup-tutup  mulut  Naz?”

Ashril  menghadiahkan  senyuman  pada  pekerjanya  yang  lalu  lalang  di  ruang  itu.  Dia  mengetap  gigi.  “Bagus  sangatkah  anak  dara  gelak  terbahak-bahak  macam  apa  yang  Naz  buat  tadi?”  Naz  menjeling.  “Sudahlah  malas  Naz  nak  bercakap  dengan  abang.  Hilang  sudah  mood  Naz  hari  ini.  Naz  pulang  dahulu.”

Ashril  menarik  tangan  adiknya  yang  kian  menjauh.  “Kenapa  Naz  mahu  berjumpa  dengan  Abang  Aril?”

Naz  menggeleng  laju.  Dia  masih  berpeluk  tubuh  dan  memandang  ke  luar  bangunan.  Ashril  mendekati  adiknya.  “Adik...”

“Ashril!”  Seorang  wanita  tinggi  lampai  persis  model  antarabangsa  memanggilnya  sebelum  sempat  dia  menghabiskan  kata.  Ashril  menghela  nafas  panjang.  ‘Masalah  besar!’  Bisik  hatinya.  Naz  berpaling  mencari  suara yang  memanggil  Ashril.  “Perempuan  sombong!”  Dahinya  berkerut  memandang  abangnya  yang  sudah  seperti  cacing  kepanasan.

“Abang,  siapa  perempuan  itu?”  Mendatar  sahaja  suaranya.

“Budak  ini,  siapa?”  Wanita  itu  mengambil  tempat  di  sisi  Ashril.  Naz  pantas  menarik  abangnya  ke  sofa  tempat  duduknya  yang  hanya  boleh  memuatkan  dua  orang  dalam satu  masa.  Jelingan  tajam  menikam  di  terima.

“Naz  balik  dululah.  Abang  ada  banyak  kerja  yang  perlu  disiapkan.  Malam  nanti  kita  jumpa.”  Ashril  memimpin  Naz  ke  pintu  utama.  Naz  melangkah  dengan  berat.  “Dia  siapa?”

“Nanti  abang  cerita.  Ambil  kunci  ini  dan  pulang.”  Dia  menyerahkan  kunci  keretanya  pada  Naz.  Naz  biarkan  sepi.  Matanya  tidak  lepas  merenung  wanita  itu.  “Naz  boleh  balik  sendiri  naik  motor.  Abang  pergilah  jaga  kekasih  baru  abang  itu.  Patutlah  Kak  Mai  sudah  seminggu  tidak  pulang  ke  rumah.”  Naz  berlalu  tanpa  memandang  Ashril.

Ashril  menepuk  dahinya.  “Ashril.”  Adilah  memaut  lengannya.  “Siapa  budak  kampung  itu?”  Mulutnya  disengetkan  sedikit  dan  keningnya  di  angkat  tinggi.  Ashril  membuntangkan  matanya.  “Mulut  awak  jangan  suka-suka  hati  hendak  menghina  orang.  Itu  adik  saya!”  Ashril  melepaskan  pautan  di  lengannya  dan  meninggalkan  Adilah  yang  masih  terpinga-pinga  di  tangga.

Adilah  mengetuk  kepalanya sendiri.  “Apa  yang  aku  sudah  lakukan!”  Dia  berlari  mendapatkan  Ashril  yang  kian  menjauh  dan  memasuki  perut  lif.

Ashril  melangkah  laju  menuju  ke  biliknya.  Dia  sempat  menegur  setiausahanya  yang  sedang  asyik  mengadap  komputer  di  meja.  “Asma,  jangan  benarkan  sesiapa  masuk  ke  bilik  saya.  Saya  mahu  berehat.”  Tanpa  menoleh  Ashril  laju  ke  bilik.

Asma  memandang  rakan  sepejabatnya  di  sebelah.  “Apa  Encik  Ashril  cakap  tadi?”  Jari  jemari  runcingnya  menggaru  kepala.  Din  mengangkat  bahu.  “Kenapa  dengan  bos  kesayangan  kau  itu?  Bergaduh  dengan  binikah?”  Asma  menjuihkan  bibir.  “Aku  tak  jaga  rumah  tangga  orang.  Rumah  aku  sendiri  pun  belum  cukup  tangga  nak  jaga  rumah  orang.”  Din  menggeleng.

“Asma,  aku  faham  sekarang.”  Din  menelan  air  liurnya.  Bibirnya  dimuncungkan  ke  pintu  masuk.  “Kekasih  gelap  bos  sudah  mari.”  Dia  lantas  meneruskan  kerjanya.  Asma  ternganga  melihat  tubuh  yang  semakin  menghampirinya.  Dia  menjadi  tidak  tentu  arah.  “Cik  Adilah...”

Adilah  berhenti  seketika.  Cermin  mata  hitamnya  di  tarik lalu  dimasukkan  ke  dalam  beg  tangan.  “Ada  apa?”  Tanyanya  dengan  penuh  lagak  sombong.  Asma  mencebik.  “Encik  Ashril  tidak  mahu  diganggu.  Jadi  saya  persilakan  Cik  Adilah  keluar  dari  sini.  Kami  terlalu  banyak  kerja  untuk  melayan  Cik  Adilah.”

Din  tersengih.  Asma  menunjukkan  ibu  jarinya  pada  rakannya  itu.  Tanpa  mengeluarkan  suara,  Din  membalas,  “Bagus,  Asma!”  Kedua-dua  ibu  jarinya  dikeluarkan.

Adilah  merengus  kuat  melihat  aksi  mereka.  “Panas  betullah  dekat  sini.  Macam  dalam  neraka.”

Asma  tersenyum.  “Panas?  Mungkin  Cik  Adilah  pakai  baju  adik  sebab  itulah  panas.  Cuba  Cik  Adilah  pakai  baju  saiz  yang  berpatutan,  pasti  tidak  akan  berasa  panas.  Bagaikan  di  syurga!”  Asma  mendempangkan  tangannya.  Segelintir  pekerja  yang  masih  berada  di  dalam  pejabat  ketika  itu  tertawa  mendengarkan  kata-katanya.  Adilah  terus  melangkah  pergi  tanpa  pamitan.

Pintu  kereta  di  hempas  kuat.  “Kurang  ajar  punya  budak!  Suka  hati  dia  sahaja  hendak  mengajar  aku.  Dia  yang  kolot  dikatanya  aku  memakai  baju  adik?”  Adilah  menghentak  dashboard  kereta.

***
Naz  menghenyakkan  punggungnya  di  atas  kerusi.  Beg  sandarnya  dicampakkan  ke  atas  meja.  Sesekali  dahinya  diurut  perlahan.  Telefon  pintarnya  dikeluarkan  dari  poket  seluar.  Nombor  Kak  Mai  didailnya  semula.  Masih  sunyi  tidak  berjawab.

“Manalah  Kak  Mai  sudah  pergi.”  Naz  mengeluh  panjang.

Azlan  yang  kebetulan  melalui  meja  Naz  menegur.  “Apa  yang  kau  bebelkan  sedari  tadi,  Naz?  Berkerut-kerut  muka  macam  banyak  sangat  masalah  aku  tengok.”  Dia  meletakkan  segelas  kopi  di  meja  Naz.

“Thanks!”  Naz  mengangkat  gelas  dan  meneguk  kopi  di  dalamnya.

Azlan  mengangguk  kecil.  “Kau  belum  jumpa  kakak  ipar  kau  lagikah?”  Naz  mengangguk  lemah.  “Aku  tidak  tahu  di  mana  mahu  mencari  dia.”

Azlan  terdiam  seketika.  “Kau  ada  nombor  telefon  dia?”

“Mestilah  aku  ada.  Masalahnya  dia  tidak  mahu  jawab  panggilan  aku.”

Azlan  mengusap-ngusap  dagunya.  Dahinya  berkerut-kerut  menarik  perhatian  Naz.  “Mengapa  pula  dengan  engkau?”  Azlan  berpeluk  tubuh.  Tiba-tiba  dia  memetik  jari.  “I’ve  an  idea!”  Naz  menarik  lengan  bajunya.  “Bagaimana?”

Azlan  meletakkan  file  yang  dipegangnya  sebentar  tadi  di  mejanya.  Dia  menghampiri  Naz  semula.  “Kau  berikan  padaku  nombor  kakak  ipar  kau.”

Naz  tercengang.  “Apa  yang  kau  mahu  lakukan?”

“Beri  sahajalah  pada  aku.”

“Kau  jangan  buat  gila,  Lan.  Itu  kakak  ipar  aku.”

Azlan  menepuk  dahinya.  Matanya  terpejam  rapat  sementara  tangannya  menumbuk-numbuk  dada  bidangnya.  “Kau  ingat  aku  mahu  mengurat  kakak  ipar  kau?”  Naz  mengangguk  laju.  “Naz,  aku  belum  gila.  Aku  tahu  dia  sudah  berkahwin.”

Naz  tersengih  menayang  barisan  giginya.  “Jika  bukan  kerana  kau  ingin  mengurat  Kak  Mai,  apa  yang  ingin  kau  lakukan  dengan  nombor  telefonnya?”  Azlan  menghela  nafas  panjang.  “Susah  betul  kalau  hendak  bercakap  dengan  bekas  cikgu  matematik  ini.  Satu  aku  cakap  sepuluh  dia  jawab.”  Perlahan  sahaja  dia  mengeluh  namun  masih  dapat  didengari  Naz.

“Kau  mahu  aku  tolong  atau  tidak?”  Naz  mengangguk  laju.  Kemudiannya  dia  berkerut  dahi.  “Beritahu  pada  aku  dahulu  apa  yang  kau  ingin  lakukan?”

“Aku  mahu  menolonglah.”

Naz  terdiam  sebentar.  “Kau  nak  telefon  dia  menggunakan  telefon  bimbit  kau?”  Dia  menongkat  dagu.

Azlan  menggeleng.  “Kalau  aku  telefon  dan  tanya  sekali  pun  belum  tentu  dia  akan  beritahu.  Menjawab  panggilan  aku  pun  belum  tentu  kepastiannya.”

“Tahu  tidak  mengapa!”  Naz  menjuihkan  bibirnya.

Azlan  menghulurkan  sehelai  kertas  ke  hadapan  Naz.  “Tulis  nombor  dia  sekarang  atau  sampai  bila-bila  kau  tidak  akan  dapat  mencari  dia.”

Naz  mencapai  sebatang  pensel  berhampiran  komputer  ribanya.  Laju  tangannya  menari  di  atas  helaian  itu.  Dia  menyerahkan  kembali  kertas  kecil  itu  kepada  Azlan.  “Bila  aku  boleh  dapat  tahu  di  mana  Kak  Mai  berada?”

Azlan  mengeluarkan  telefon  bimbitnya.  Jarinya  pantas  menekan  punat  telefon.  Beberapa  saat  menanti,  “Kau  sibukkan  sekarang?”  Diam  seketika.  Dia  menyambung  kembali.  “Kau  tolong  aku  carikan  orang  boleh?”

“Ini  nombor  telefonnya.”  Azlan  menyebut  satu  per  satu  nombor  yang  tertera  di  atas  kertas.  Seketika  dia  mengangguk  dan  mengiyakan  kata-kata  pemanggil  di  dalam  telefon.

“Bila  kau  boleh  beri  aku  jawapan?”  Dia  mengangguk  seketika  sebelum  memutuskan  panggilan.

Naz  bingkas  bangun.  “Macam  mana?”

Azlan  menyerahkan  kembali  kertas  kepada  Naz.  “Kawan  aku  cakap  mungkin  esok  kau  boleh  tahu  di  mana  kakak  ipar  kau  berada.”

Naz  ternganga.  “Sepantas  itu?”  Azlan  mengangguk.  “Biar  betul?”

“Ya!”

“Dengan  hanya  satu  panggilan?”

“Ye,  Naz.”

“Gempaklah!  Kalau  aku  tahu  dari  awal  lagi  aku  suruh  kau  tolong  aku.  Tidak  perlulah  aku  bersusah  payah  mencari  dan  berjumpa  dengan  perempuan  berlagak  itu.  Buat  sakit  hati  aku  sahaja.”

Azlan  tersengih.  “Sudah,  aku  mahu  selesaikan  kerjaku  yang  tertangguh  kerana  kau.”  Dia  bergerak  ke  mejanya  semula.

“Azlan.  Satu  soalan  aku  nak  tanya.”

“Apa  lagi  kau  mahu  tanya?”

“Macam  mana  kau  buat?”

Tracker.  Kau  tidak  perlu  tahulah  itu  kerja  orang  lain.  Kerja  kau  ambil  gambar  dan  buat  laporan  artis  sahaja.  Jadinya  jangan  sibuk  mahu  buat  kerja  orang  lain  pula.”

Naz  mengangguk.  ‘Kenapalah  aku  tidak  terfikir  hal  itu?’  Dia  mengetuk  kepala  perlahan.  “Anyway,  thanks  Azlan!  Tidak  sia-sia  kau  menjadi  wartawan.”  Azlan  mengangkat  tangannya  dengan  hujung  jari  telunjuk  dan  hujung  ibu  jarinya  bersentuhan  manakala  yang  lainnya  menegak  ke  arah  Naz.  Dia  kembali  mengadap  komputer.



No comments:

Post a Comment