PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Sunday 22 July 2012

CBA - PART 1

FEBRUARI  2000
‘T
arget  di kenal  pasti!  Aku  perlu  berhati-hati  agar  sasaran  mengena.  Mangsa  aku  ada  dua  orang.  Jagalah  kau  orang  berdua!
         
         Target  profile  1  :
                              Name  :  Amir  Iskandar  Mohammad
                              Password  :  Suka  hati  dialah!
                              Reason  :  Mengabaikan  kehadiran  adiknya  yang  comel.
                      
                       Target  profile  2  :
                              Name  :  Syakif  Aiman  Khairuddin
                              Password  :  Perlu ke?
                              Reason  :  Suka  ajak  Amir  main  bola  tanpa  mengajak  Ira.

Access  accepted!  Sekarang  aku  hanya  perlu  menyasarkan  peluru  kearah  target.  Harap-harapnya  mengena!’  Aku  mengeluarkan  senjataku.  Aku  memastikan  senjataku  tidak  mengalami  kerosakan,  jika  tidak  sukar  untuk  aku  bertindak.  ‘Okay,  tiba  masanya  untuk  aku,  Fashrina  Suraya  Mohammad  bertindak! Dengan  kiraan 1  2  3,  kau  orang  akan  terima  balasannya.’

“1…2…3!  Seraaannnngggg!!!”  Aku  meluru  kearah  Amir  dan  Syakif.  Aku  membaling  belon  air  yang  sudah  tersedia  di  dalam  begku  kearah  mereka.  Mengena!  “Assa!  Sasaran mengena.  Anda  berdua  telah  dikalahkan.  Sila  menyerah  diri  sekarang!  Hahaha.”  Gayaku  persis  pelakon  action  di  dalam  movie.  Mereka  sudah  basah  kuyup  akibat  dibaling  belon  air.

“Yah,  Ira!!!”  Amir  mengejarku.  Aku  dengan  pantasnya  bertindak  berlari  menyelamatkan  diri  namun,  tidak  sempat  aku  berlari  jauh,  Amir  menarikku.  “Kenapa  kau  suka  ganggu  aku  mahu  bermain?  Kau  pergilah  sana  main  masak-masak.”  Amir  menunjal  kepalaku.
Amir  dan  Ira  merupakan  pasangan  kembar.  Mereka  dan  Syakif  merupakan  kawan  rapat.  Di  mana  ada  jalan,  di  situ  ada  Amir,  Syakif  dan  Ira.  Hubungan  mereka  bertiga  telah  lama  terjalin  sejak  kecil  lagi.  Sering  kali  juga  Amir  dan  Ira  bermalam  di  rumah  Syakif  apabila  ibu  bapa  mereka  terpaksa  bekerja  diluar  kawasan.

“Aku  tidak  mahu  main  masak-masak.  Lagipun,  manalah  aku  tahu  masak-masak  ni.  Main  bola  aku  pandailah.”  Ira  sememangnya  seorang  yang  agak  boy-ish  kerana  dia  hanya  berkawan  dengan  abangnya,  Amir  dan  Syakif  sejak  kecil.  Jika  ada  budak  perempuan  yang  mahu  berkawan  dengannya  pasti  dia  menolak  dengan  alasan  mereka  tidak  tahu  bermain  bola.  Jadi  tidak  mustahil  jika  ada  yang  beranggapan  dia  seorang  budak  lelaki  yang  mempunyai  paras  rupa  yang  comel  atau  ‘jambu’.

“Sebab  itulah  kau  perlu  belajar  memasak!  Itulah,  dulu  ibu  suruh  kau  main  masak-masak,  kau  sibuk  kejar  aku  dan  ikut  aku  pergi  main  bola!  Kau  itu  sudahlah  perempuan.”

“Aku  tidak  suka  memasaklah!”  Protesku.

“Kau  perempuan,  mana  boleh  main  bola  dengan  kita  orang.”  Syakif  pun  nak  geng Amir!

“Ala,  bolehlah  bagi  aku  main  bola?  Aku  bosanlah  duduk  dekat  tepi  sahaja  tengok  kau  orang  punya  permainan  yang  tak  seberapa  tu.  Kalau  aku  main  mesti  lagi  best!”

“Tak  boleh!”  Jawab  mereka  serentak.  “Lagipun,  bukankah  ibu  tidak  bagi  kau  main  bola?  Jika  ibu  tahu  bagaimana?”  Tambah  Amir.

“Kita  janganlah  beritahu  pada  ibu.  Boleh  ye  beri  aku main?”  Pujukku  lagi.

“Tidak  bolehlah.”

“Tidak  mengapalah.  Semua  orang  tidak  mahu  beri  aku  main.  Maaflah  aku  sudah  ganggu  kau  orang.”  Jawabku  lantas  berlalu  meminta  diri.

“Ini  yang  aku  lemah.”  Amir  memandang  Syakif.

“So  apa  kita  nak  buat?  Macam  mana  mahu  memujuk  semula  princess  kita tu?”

“Jangan  risau  biar  aku  yang  uruskan.”  Amir  memandang  Ira  dan  tersenyum.

“Ira!  Kita  orang  boleh  beri  kau  main  dengan  kami  tetapi  bukan  main  bola.”  Jerit  Amir.  Mereka  berlari  mendapatkan  Ira  yang  sudah  jauh  meninggalkan  mereka.

“Kau  orang  mahu  apa  lagi?  Tadi  mahu  main  bola  sangat.”

“Kau  kata  mahu  main  dengan  kami?  Aku  dengan  Amir  mahu  ajak  kau  mainlah  ni.”

“Nak  main  bolakah?”  Jawabku  teruja.

“Kita  tak  boleh  main  bola tapi…”  Amir  memberi  isyarat  kepada  Syakif.  Mereka  berdua  tersenyum.  ‘Pasti  ada  sesuatu yang  mereka  sudah  rancang!’  Bisik  Ira.

“Jom  kita  main  belon  air!!!”  Jerit  Syakif  lantas  membaling  belon  air  kearah  Ira.  Tidak  ketinggalan,  Amir  pula  mengambil  giliran  membaling  belon  air  kearahnya.

“Yah,  Amir  Iskandar  Mohammad!!!  Syakif  Aiman  Khairuddin!!!”

Kami  bermain  dengan  penuh  keriangan.  Walaupun  kami  sering  bergaduh,  persahabatan  kami  tidak  pernah  tergugat.  Sudah  seperti  adik  beradik.  Aku  juga  tahu  mereka  sangat  menyayangi  aku.  Jika  tidak,  pasti  mereka  tidak  mempedulikan  aku,  bukan?  Aku  berasa  sangat  bertuah.  Silalah  cemburu  dengan  saya!

***
Seperti  biasa,  hari  ini  kami  berkumpul  lagi  di  taman  permainan  yang  sudah  aku  anggap  seperti   tempat  rasmi  kami  melepak.  Setiap  hari  pasti  kami  akan  bermain  di  sini.  Tetapi  hari  ini  amat  berlainan  sekali  kerana  hari  ini  begitu  istimewa  bagiku.

“Happy birthday,  Syakif!”  Aku  dan  Amir  menyanyikan  selamat  ulang  tahun  kepada  Syakif.  

“Terima kasih,  Amir,  Ira.”  Namun,  dalam  kegembiraan  kami  menyambut  hari  kelahiran Syakif,  hari  ini  juga  merupakan  hari  terakhir  kami  berada  di  Kuala  Lumpur.  Keluargaku  terpaksa  berpindah  ke  Seoul  atas  urusan  kerja.

“Syakif,  aku  ada  sesuatu  mahu  beri  pada  kau.”  Aku  menyerahkan  sebuah  kotak  kepadanya.  “Belon?”  Syakif  mengagak.  Aku  hanya  mengangguk.  “Dik,  kau  tiada  benda  lain  lagikah  mahu  beri?  Tiap-tiap  tahun,  pasti  kau  beri  Syakif  belon  tu.  Cubalah  kau  beri  cap  ke,  atau  jam  barulah  seronok.”  Amir  menyoalku.

“Adalah.  Perlukah  aku  beritahu engkau?”  Sebenarnya  belon  itu  bukanlah  belon  biasa  yang  boleh  di  dapati  di  mana-mana  kedai.  Ianya  merupakan  belon  yang  di  design  sendiri  oleh  kami  bertiga.  Hanya  satu  dalam  dunia.  Belon  itu  sangat  istimewa  buatku  kerana  belon  itu  mempunyai  maksud  tersendiri  yang hanya  diketahui aku.  Biarlah  ianya  terus  menjadi  rahsia  aku.

Sejak  berumur  6  tahun,  aku  telah  memberi  Syakif  belon itu  dengan  menulis  ucapan  selamat  di  atasnya  sebagai  hadiah  hari  jadinya  setiap  tahun.  Namun,  selepas  tiga  tahun,  aku  memberi  dua  keping  belon  kepadanya.  Sekarang  ini  sudah  14  keping  belon  aku  beri  padanya.  Percaya  atau  tidak,  angka  itu  juga  turut  mempunyai  maksud  disebaliknya.

“Syakif,  kau  tahukan  lepas  ini  aku  dah  tak  ada  dekat  sini?  Aku  harap  persahabatan  kita  tidak  akan  terhenti  di  sini.  Kalau  aku  ada  masa,  aku  baliklah  sini.  Kau  kawan  aku  selamanya.”  Amir  meluahkan  kesedihannya.  “Aku  pun  harap  begitu.  Kau  jaga  diri dekat  sana.  Kau  pun  sama,  Ira.  Aku  tetap  akan  duduk  sini  dan  tunggu  kau  orang  balik.  Jangan  risau  aku  akan  jaga  taman  ini  elok-elok  selagi  aku  mampu.  Ini  sahajalah  kenangan  yang  tertinggal  untuk  aku.”  ‘Ya,  aku  akan  jaga  taman  ini  untuk  kau,  Ira.  Hanya  taman  ini  sahaja  yang  dapat  mengingatkan  aku  terhadap  kau.’  Ucap  Syakif  di  dalam  hati.

“Kyaaa!  Selamat  ulang  tahun!!!”  Jeritku  lantas  mengambil  kek  dan  melekapkannya  pada  muka  Syakif.  Aku  cuba  menceriakan  semula  keadaan.  Jika  boleh,  aku  tidak  mahu  meninggalkan  Kuala  Lumpur  dalam  keadaan bersedih.  Muka  kami  sudah  kotor  dipenuhi  krim.  Satu  lagi  kenangan  tercipta.  Aku  tersenyum  bahagia.




No comments:

Post a Comment