PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Friday 17 August 2012

CBA - PART 4


P
etang  itu  Ira  melepak  di  café  kolejnya.  Dia  perlu  menunggu  Amir  untuk  pulang  bersama.  Hari  ini  dia  tidak  membawa  keretanya  kerana  keretanya  dipinjam  oleh  ibunya.  Mujur  jugalah  kelasnya  pada  hari  ini  tidak  banyak  dan  berdekatan  sahaja.  Jika  tidak,  pasti  jenuh  juga  dia  mahu  menapak  dari  satu  tempat  ke  satu  tempat.


“Hai  Ahjumma!  Seorang  sahaja  ke?”  Tegur  Syakif.

“Kau  nak  apa?  Tak  nampak  ke  aku  dengan  kawan-kawan  aku  ni?”

“Kawan-kawan  kau?”  Syakif  memandang  sekeliling.  Kosong!  Hanya  ada  beberapa  pelajar  junior  sahaja  yang  berada  di  situ.  Lagipun,  mereka  berada  di  meja  yang  berlainan  dan  agak  jauh  daripada  pelajar-pelajar  junior  itu.  “Mana  ada  sesiapa  di  sini.”

“Itulah  kau.  Mana  tahu  apa-apa.  Kawan-kawan  aku  ni  special.  Orang-orang  tertentu  sahaja  yang  boleh  nampak  mereka!”  Balasku  dengan  nada  serius.

“Kau  biar  betul?”  Syakif  seolah-olah  tidak  mempercayainya.

“Betul.  Kalau  tidak,  macam  mana  aku  boleh  tahu  yang  kau  dan  Amir  ‘melekat’  dekat  kerusi  hari  itu?”  Sengaja  aku  tekankan  perkataan  ‘melekat’  untuk  menyakatnya.

“Oit,  janganlah  cakap  kuat-kuat!  Yang  itu,  bukan  kau  ke  yang  buat?”  Berkerut  dahinya  meminta  kepastian.

“Cantik  sikit.  Aku  tidak  mainlah  guna  gam.  Kalaulah  aku  yang  buat,  baik  aku  guna  cat  je.  Kesannya  bertahan  selamanya.”

“Jadi,  bukan  kau  yang  letak  gam  dekat  kerusi  kita  orang  hari  itu?”  Dia  meminta  kepastian  lagi.  Kali  ini  dia  lebih  serious!

“Bukan  akulah.  Berapa  kali  mahu  cakap?  Aku  cuma  calarkan  kereta  and  conteng  kereta  si  Amir  tu.  Padan  muka  dia!”

‘Kalau  bukan  dia  yang  letak  gam  itu,  siapa  yang  letak?!’  Tanya  Syakif  kepada  dirinya.  Dia  harus  menyiasat  perkara  ini.  Dia  pasti  ada  orang  lain  lagi  yang  mengenakannya.  Ini  tidak  boleh  dibiarkan!  “Sekejap!  Kau  kata  tadi,  kau  calarkan  dan  conteng  kereta  dia  sahajakan?”

Aku  mengangguk.  “Kau  tak  pancitkan  tayar  dia?”  Aku  hanya  menggeleng.  “Bukan  kau?”  Tanyanya  lagi.

“Bukan  akulah!”  Stress  pula  aku  dengan  mamat  seorang  ini.  “Bila  pula  tayar  dia  pancit?  Aku  tengok  okay  sahaja.”  Aku  pula  yang  pelik.  Seingat  aku,  aku  langsung  tidak  menyentuh  tayarnya.  Apabila  dia  balik  malam  itu  pun,  tidak  pula  dia  cakap  fasal  tayar.  

“Tambahan,  aku  mana  tahu  nak  pancitkan  tayar.”

“Aku  tanya  sahaja.  Mana  tahu  boleh  perangkap  kau.  Yela,  manalah  tahu  kau  ada  buat  jahat  lagi  ke  dekat  dia.”  Syakif  menyembunyikan  perkara  sebenar  dari  pengetahuannya.  “Okay!”

“Apa  nama  kau?  Aku  tak  pernah  kenal  kau  pun  kat  kolej  ni.  Kau  budak  baru,  eh?”

“Yup.  I’m  new.  Tapi  tak  baru  sangatlah,  around  2  months.  Kau  tidak  kenal  aku,  tapi  kau  buli  aku?  Apa  cerita  ni.”

“Ala,  aku  tolong  kawan  je.”  Jawabnya  selamba.  Dia  orang  ini  memang  jenis  langgar  lari  agaknya.

“Tolong  kawan  otak  kau!  Kalau  kau  nak  tolong  kawan,  pergi  nasihatkan  sikit  kawan  kau  tu.  Jangan  nak  kacau-kacau  orang  lagi.”

“Yela  Ahjumma!  Siapa  nama  kau?”

“Aku,  Suraya.  Panggil  Sue  sudahlah.  Kau,  Syakif,  right?”  Dia  berpura-pura  bertanya.  Untuk  menutup  identity  sebenar.

“Yes!  Friend?”

“Okay,  friend.”  Kami  berjabat  tangan  tanda  berdamai.

***
Hari  ini  sekali  lagi,  dia  dikenakan.  Nak  dijadikan  cerita,  kali  ini  lebih  teruk  lagi,  dirinya  dimalukan  di  hadapan  orang  ramai.  Habis  segala  ke‘macho’annya  akibat  dimalukan  sebegitu  rupa.  Siapa  punya  angkara  semua  ini?

“Amir,  aku  rasa  aku  perlu  siasat  hal  ini.  Aku  sudah  tidak  larat  nak  terima  semua  ini.  Semua  ini  kau  punya  fasallah!”  Marahnya  setelah  membersihkan  diri.  Tidak  fasal-fasal  semasa  hendak  keluar  dari  kelas  tadi,  dia  dan  Amir  telah  ‘bermandi’  tepung  bersalut  telur.  Semua  pelajar  yang  berada  di  dalam  kelasnya  ketika  itu  melepaskan  tawa  melihat  keadaan  mereka.  Sungguh  memalukan!

“Apa  hal  aku  pula?  Kau  tak  payah  susah-susah  nak  siasat,  sudah  terang  lagi  ada  sportlight,  Ahjumma  tu  yang  buat.  Berani  betul  dia  kenakan  aku!”  Amir  yakin,  kejadian  yang  berlaku  ini  pasti  ada  kena  mengena  dengan  adiknya  itu.  Bukan  dia  tidak  tahu,  jika  adikya  itu  ingin  membalas  dendam,  pasti  ada  sahaja  ideanya.

“Bukan.  Aku  dah  tanya  dia.  Last,  dia  jahanamkan  kereta  kau.”  Syakif  memberitahunya  perkara  sebenar.

“Ayat  kau  tu,  cantik  sikit,  eh?”

“Tapi,  dia  cakap  dengan  aku,  dia  tidak  usik  langsung  tayar  kereta  kau.  Tak  pelik  ke?”

“Bukan  dia?  Then,  siapa  pula?”  Setahunya,  dirinya  tidak  mempunyai  masalah  dengan  mana-mana  pelajar  yang  lain.  Musuh  tradisinya  hanya  Ira!  Lagi  pula,  dia  baru  sahaja  berdaftar  di  kolej  ini.  Siapa  pula  yang  mahu  menganiayanya?  “Entah-entah  dia  tipu  kau?”  Duga  Amir.

“I  don’t  think  so.  Aku  dah  tanya  dia  betul-betul  semalam.”  Syakif  memandang  sekeliling.  Dia  dapat  merasakan  kehadiran  seseorang  di  situ  memerhatikan  segala  gerak  geri  mereka.

“Kau  serius,  nak  siasat?”

“Yup.  Kau?”  Syakif  memandang  Amir.  Lama.  Akhirnya  Amir  mengangguk  setuju.  Dia  perlu  tahu  juga  siapa  yang  membuat  onar.

Segala  perbincangan  mereka  di  dengari  dengan  jelas  olehnya.  Selepas  ini  dia  perlu  lebih  berhati-hati  agar  tidak  tertangkap.

***
Amir  terus  pulang  ke  rumah  setelah  penat  berbincang  bersama  Syakif.  Dia  perlu  mendapatkan  kepastian  terlebih  dahulu  sebelum  memulakan  perancangan.  Dia  memanjat  tangga  rumahnya  menuju  ke  bilik  adiknya.  Sebaik  sahaja  panggilannya  berjawab,  dia  terus  melangkah  ke  dalam  bilik  adiknya  itu.

“Ira,  kau  cakap  betul-betul.  Kau  yang  kenakan  aku  tadikan?”  Tanpa  usul  periksa,  Amir  menuduh  adiknya.

“Kenakan  apa  pula?  Bila  masa  pula  aku  kenakan  kau?”  Ira  memandang  abang  kembarnya.  Ada  sesuatu  yang  tidak  kena  dengan  abangnya.  “Pagi  tadi  bukan  kau  pakai  baju  lain  ke?  Kenapa  dah  bertukar?  Aku  tidak  tahu  pula,  dekat  kolej  kita  menyediakan  bilik  mandi.  Ataupun,  kau  dah  berdaftar  untuk  menetap  di  kolej?”

“Semuanya  fasal  engkau.  Tidak  fasal-fasal  aku  kena  mandi  di  kolej.”  Amir  meninggikan  sedikit  suaranya.  Kali  ini  dia  betul-betul  berang  dengan  perlakuan  adiknya.

“Kenapa  salahkan  aku  pula?  Apa  yang  aku  buat?”  Dia  semakin  pelik  dengan  sikap  kembarnya  itu.

“Kau  yang  buat  perangkap  dalam  kelas  aku  tadikan?  Tidak  semena-mena,  aku  jadi  tepung  bersalut  telur!”  Tawa  Ira  meletus  tatkala  Amir  tamat  bercerita.

“Weii,  janganlah  gelakkan  aku!”

“Abang  sayang,  kau  tidak  ingatkah  hari  ini  aku  tidak  ke  kolej?  Bukankah  aku  sudah  cakap,  hari  ini  semua  kelas  aku  batal?  Kau  mengigau  apa.”  Balas  Ira.  Sisa  tawanya  masih  berbaki.  Dia  tidak  sangka  ada  yang  mengenakan  abangnya  itu  dengan  lebih  teruk  lagi.  Senakal-nakal  dirinya,  tidaklah  dia  terfikir  untuk  mengenakan  Amir  sebegitu  sehingga  menyebabkan  Amir  terpaksa  ‘berkampung’  di  kolej.

“Ah,  ya.  Aku  lupa.  Jadi,  bukan  kau  yang   rancang  semua  tu?”

“Ye,  bukan  aku  yang  buat.  Sepanjang  hari  ini  aku  ada  dalam  rumah  sahaja.  Kalau  kau  tidak  percaya,  kau  boleh  tanya  Kak  Yatt.”  Memang  benar  dirinya  berada  di  rumah  sepanjang  hari  ini  menyiapkan  assignment  yang  perlu  di  submit  minggu  hadapan.
“Kalau  aku  tahu  kau  tipu,  jaga!”  Amir  memberi  amaran.

“But  Amir,  siapa  yang  buat  kau  sampai  macam  tu?”

Amir  hanya  menggeleng.  Dia  sendiri  tidak  tahu  siapa  yang  berani-berani  melakukan  semua  itu.  Bukan  kali  pertama  dirinya  menjadi  mangsa,  malahan  sudah  banyak  kali  terjadi.



No comments:

Post a Comment