PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Friday 17 August 2012

CBA - PART 5

S

udah  seminggu  dia  mencari  siapa  punya  angkara  semua  ini  terjadi  tetapi  tidak  menunjukkan  sebarang  tanda  dia  akan  bertemu  dengannya.  Sangat  licik  taktik  yang  digunakan  sehingga  tidak  dapat  di  kesan.  Akhirnya,  Syakif  menemui  jalan  buntu.  Dia  berpendapat  bahawa  si  perancang  mengetahui  tentang  tindakannya.  Buktinya,  selama  seminggu  dia  cuba  mengesannya,  banyak  nota  yang  ditinggalkan,  namun  satu  pun  tidak  membantunya.

Tidak  cukup  dengan  masalah  yang  dihadapinya,  hatinya  pula  membuat  fasal.  Dia  sangat  keliru  sehingga  menyebabkan  dirinya  hilang  tumpuan  di  dalam  kelas  semasa  pembelajaran  sedang  berjalan.  Sering  kali  dirinya  menerima  teguran  dari  profesornya  kerana  tidak  memberi  perhatian  semasa  sedang  belajar.  Pernah  sekali  itu,  dia  di  denda  kerana  tidak  dapat  menjawab  kuiz  yang  diberikan  oleh  profesornya  akibat  hilang  fokus.

Dia  dapat  merasakan  hatinya  sudah  dipenuhi  oleh  insan  yang  bernama  Sue,  akan  tetapi  jauh  di  sudut  hatinya,  dia  masih  mengharapkan  Ira.  Sudah  lama  dia  menyimpan  perasaan  terhadap  Ira.  Dia  tiada  keberanian  untuk  berterus  terang  kerana  bimbang  dirinya  ditolak.  Lagi  pula,  ketika  itu  umur  mereka  barulah  setahun  jagung.  Tidak  layak  untuk  bercakap  tentang  cinta.

Kehadiran  Sue  dalam  hidupnya  sedikit  sebanyak  telah  mengganggu dan  mengubah  hatinya.  Kadang  kala  dia  rasa  disayangi  dan  sekejap  dia  rasa  sangat  jauh  dari  Sue  namun  dekat  dengan  Ira.  Tidak  dinafikan,  Sue  banyak  persamaan  dengan  Ira.  Tingkah  lakunya,  percakapannya  seiras  milik  Ira  dan  ianya  mengingatkannya  dengan  kenangannya  bersama  Ira.  Ada  sekali  itu,  Sue  telah  memberinya  sebuah  buku  yang  mananya  buku  itu  pernah  diberi  Ira  suatu  ketika  dahulu.

Hari  ini  sekali  lagi  dia  dikejutkan  dengan  kehadiran  Sue  di  kelasnya  dan  ingin  berjumpa  dengan  Amir.  “Dia  dengan  Amir  ada  apa-apa ke?”  Soalnya  perlahan.  Ketika  itu  dia  sudah  berada  di  rumahnya.  Setelah  kelasnya  tamat  sebenter  tadi,  dia  terus  pulang  ke  rumah.  Niatnya  untuk  mengekori  Amir  dan  Sue  juga  dibatalkan  kerana  dia  ternampak  Amir  menaiki  kereta  Sue.  Sudah  terang-terang  mereka  mempunyai  hubungan.

“Tapi,  kalau  dia  orang  ada  hubungan  pun  kenapa?  Bukan  masalah  aku  pun.”  Bisiknya  lagi.

“Bukankah  kau  pun  suka  pada  Sue?”  Bisik  satu  suara.

“Mana  ada!  Aku  tidak  pernah  ada  rasa  sayang  terhadap  Sue.  Itu  semua  mainan  perasaan  je!”  Bidasnya.

“Kau  sure  yang  kau  tak  sayang  dia?”

“Ye!  Aku  yakin.  Aku  hanya  sayang  pada  Ira.  Dialah  satu-satunya.  Lagi  pula,  Sue  itukan  Amir  punya,  masakan  aku  mahu  merampas  milik  dia?  Aku  bukan  lelaki  macam  itu.  Amir  itu  kawan  baik  aku.  Aku  takkan  buat  macam  tu  dekat  dia.”  Syakif  berperang  dengan  perasaannya  sendiri.

“Mengaku  sahajalah  kau  suka  pada  Sue.  Kalau  Sue  dan  Amir  tiada  apa-apa  hubungan  bagaimana?  Kau  masih  ada  peluang.”  Suara  itu  semakin  galak  menyesakkan  fikirannya.

“Ahh  persetankan  semua  itu!  Aku  tidak  boleh  suka  pada  orang  lain.  Aku  akan  tunggu  sehingga  Ira  balik  dan  aku  akan  confess  dekat  dia!”  Dia  membuang  jauh-jauh  mainan  persaannya.  Dia  sudah  bertekad  untuk  mencari  Ira.

“Aku  mesti  cari  Ira  juga!”

***
“Sekali  lagi  aku  berjaya  mengelirukan  mereka.  Good  job!”  Dia  tersenyum  puas  apabila  melihat  mangsanya  mengena.

Bukan  niatnya  mahu  meneruskan  perbuatannya  itu  tetapi  dia  berasa  seronok  pula  apabila  melihat  kejayaan  demi  kejayaan  yang  dicapainya.  Lagipun,  dia  masih  belum  puas  untuk  mengenakan  Amir  dan  Syakif.  Walaupun  dia  tidak  begitu  mengenali  Amir,  tetapi  dia  tahu  siapa  Amir  bagi  Syakif  berdasarkan  cerita  yang  pernah  diberitahu  Syakif  kepadanya  dahulu.

Malahan,  jika  ditanya  apa  hubungan  Amir  dan  Sue  juga  dia  tahu.  Mereka  merupakan  adik  beradik  kembar  yang  sangat  rapat  dan  juga  merupakan  kekasih  wanna-be  Syakif.  Fashrina  Suraya  atau  Sue  merupakan  rakan  sekelasnya.  Pada  awalnya,  dia  juga  tidak  tahu  bahawa  Sue  dan  Amir  kembar.  Mujur  juga  dia  terdengar  classmates  mereka  menyebut  namanya.
Dia  juga  pelik  mengapa  Syakif  tidak  tahu  yang  Ira  dan  Sue  itu  orang  yang  sama.  Mungkin  juga  dia  tidak  menyangka  mereka  orang  yang  sama  dan  menggunakan  nama  samara  yang  berlainan.

“Aku  kesian  betul  dengan  kau,  Kif.  Buah  hati  dah  ada  depan  mata  pun  tak  nampak  lagi.  Satu  hari  nanti  kau  akan  sedar  dan  aku  harap  hari  nanti  kau  tidak  terlambat.”  Dia  berharap  agar  Syakif  menemui  kebahagiaannya  sebelum  ianya  di  rampas  orang  lain.

Dia  mencapai  sekeping  gambar  dari  dalam  begnya  yang  dibawa  ke  mana  sahaja.  Gambar  itu  mengingatkan  tentang  zaman  kanak-kanaknya.  Sangat  nakal  dan  Syakiflah  satu-satunya  kawan  yang  dia  ada.  Mujur  juga  Syakif  sudi  berkawan  dengannya.

“Buat  masa  ini,  aku  tidak  bersedia  lagi  nak  berdepan  dengan  kau.  Bila  aku  sudah  puas  nanti,  aku  akan  tunjukkan  diri  aku  depan  kau,  Syakif.  Harapnya  masa  itu,  aku  tidak  mengganggu  kau.”  Bisik  Airisya.




No comments:

Post a Comment