PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Saturday 4 August 2012

CBA - PART 3

“A

mir,  Ira  tak  balik  sini  ke?”  Syakif  yang  sedang  mengisi  air  di  dalam  belon  bertanya.  Dia  juga  hairan  mengapa  Amir  memintanya  mengisi  belon  itu.  Pasti  ada  sesuatu  yang  dirancang  olehnya.  “Ira?  Balik,  cuma  dia  busy  sekarang.  Kau  tidak  jumpa  dia  lagi?”  Balas  Amir  dalam  diam  dia  tersenyum.

“Itulah  aku  hairan.  Aku  langsung  tak  jumpa  dia  lagi.  Sedangkan  rumah  kita  sebelah-sebelah  je.  Dia  macam  mana  sekarang?”

“Kau  nak  tahu  dia  macam  mana  sekarang?  Kau  ikut  aku  dulu.  Nanti  aku  cerita  fasal  Ira.”  Amir  melangkah  keluar  dari  tandas  setelah  selesai  kerjanya.  Syakif  hanya  mengekori  langkahnya.

“Kau  mahu  buat  apa  dengan  belon  ini?”  Tanya  Syakif  hairan.

“Dia  datang.  Ready.”  Syakif  dan  Amir  menyorok  disebalik  tiang  yang  terletak  di  taman  berhadapan  dengan  bangunan  utama  kolej  mereka.  Apabila  terlihat  kelibat  Ira,  Syakif  sudah  dapat  mengagak  apa  yang  akan  dilakukan  oleh  Amir.

“Kau  sure,  Mir?”  Pertanyaannya  hanya  dibalas  dengan  anggukan.

“Apa-apa  sahajalah  Amir.  Apa  pun  yang  jadi  aku  tak  nak  tanggungjawab,  okay?”

“Kau  jangan  risaulah.  Takkan  jadi  apa-apanya.  Lagipun,  lepas  ini  Ahjumma  tu  sudah  tiada  kelas.”  Amir  sudah  sedia  maklum  tentang  jadual  kelas  adiknya  dan  sebab  itu  jugalah  dia  berani  mengambil  tindakan  ini.  Jika  tidak  nahas  dirinya  dikerjakan.  ‘Oh,  takut  juga  kau  dengan  adik  kau  ye,  Amir?  Ingat  macam  berani  sangat?’  Gelaknya  dalam  diam.

“Okay  Kif,  ready.  3…2…1!”  That’s  right!  Mengena.
Ira  terkaku  apabila  dirinya  basah  dibaling  air.  Tanpa  dia  sedar,  semua  mata  yang  berada  di  situ  memandangnya.  Dia  sudah  tidak  tahu  mahu  memberi  reaksi  bagaimana.  Mahu  menangis?  Nanti  kena  gelak.  Nak  marah?  Tapi  dia  tidak  tahu  siapa  punya  angkara  walaupun  dia  boleh  mengagak  siapa  yang  berani  melakukannya.  Nak  lari?  Ya!  Itu  jalan  yang  terbaik.

‘Oh,  ada  jalan  yang  terbuka  untuk  aku  sekarang.  Lari  selaju  yang  boleh.  Tidak!!!  Kenapa  aku  selalu  diperlakukan  begini?  Apa  salah  aku?  Aku  mengaku,  dulu  aku  suka  buat  orang  tapi  tidaklah  sejahat  ini.  Ya  Allah,  tolong  aku.’

Dari  jauh  Amir  yang  melihat  gelagat  Ira  tidak  dapat  menahan  tawanya.  Hampir  sahaja  dirinya  terkantoi  namun  nasib  menyebelahinya  apabila  Syakif  menariknya  disebalik  tiang.  

“Crazy!  Tak  sangka  aku  sampai  macam  itu  sekali  kau  berani  buat.”  Syakif  yang  juga  turut  terlibat  dalam  kes  itu  melepaskan  tawanya.  Setiap  gerak  geri  mereka  diperhati  dari  jauh  tanpa  sedikit  pun  mereka  sedari.

“Siaplah  kau  orang.  Sukanya  buli  orang.  Syakif,  wait  for  my  revenge.”

***
“Aiisshhh!!  Seriously,  this  Amir.  Berani  kau  ye.  Kau  tunggulah  apa  aku  nak  buat  nanti.  Bersedialah  untuk  bersedih,  Amir  Iskandar.”  Ira  baru  sahaja  selesai  mengeringkan  dirinya  melangkah  keluar  dari  bilik  persalinan.

“Bingo!  Dia  masih  dalam  kolej  ini.  Kau  tengok  pula  aku  nak  buat.”  Dia  mengeluarkan  segugus  kunci  miliknya  dan  menuju  kearah  sebuah  kereta.  Dia  mencalarkan  kereta  itu  menggunakan  gugusan  kuncinya.  Tidak  cukup  dengan  itu,  dia  turut  menconteng  pada  permukaan  cermin  hadapan  kereta  tersebut.  Setelah  berpuas  hati,  Ira  melangkah  dengan  senang  hati.

Amir  menghampiri  keretanya terkejut  melihat  keadaan  keretanya.  Tidak  perlu  tanya  mengapa,  semua  yang  melihat  pasti  mengerti  apa  yang  berlaku.  Keretanya  teruk  dikerjakan  Ira.  Malahan,  keempat-empat  tayarnya  turut  dipancitkan.  Syakif  hanya  mengangkat  bahu  tanda  tidak  tahu.

“This  Ahjumma,  balas  dendam  nampak.  Tapi  gurauan  dia  melampau!”

“Aku  sudah  cakap  bukan?  Sendiri  tanggunglah  derr!”

“Ahjumma!!!  Siap  kau,  kalau  aku  jumpa  kau.”

Di  sebalik  sebuah  kereta,  seseorang  tersenyum  puas  melihat  kekelatan  yang  terpancar  di  muka  Amir.  Dia  telah  menyempurnakan  kerja  Ira  yang  ditinggalkan.  “Deserved  you  right,  Amir!”

***
Hari  ini,  kelas  mereka  seperti  biasa.  Selepas  peristiwa  keretanya  ‘dicantikkan’  oleh  Ira,  Amir  sudah  tidak  berani  membulinya.  Cukuplah  sekali  barang  kesayangannya  mengalami  kerosakan.

“Kif,  kenapa  aku  macam  rasa  aku  tak  boleh  bangun?”  Amir  mencuba  sekali  lagi  untuk  berdiri.  Kelasnya  sudah  tamat  dan  dia  perlu  ke  café  untuk  mengisi  perut  yang  sudah  meminta  untuk  diisi.

“Ha’ahlah.  Aku  pun  sama.  Rasa  macam  melekat  sahaja  dekat  kerusi ni.  Kenapa, eh?”  Syakif  cuba  untuk  bangun  namun  tetap  gagal.

“Cuba  kau  bangun  sikit  biar  aku  tengok.”  Syakif  memberi  arahan.  “Yes!  Seperti  yang  aku  agak.”  Perkara  ini  pernah  terjadi  padanya  suatu  ketika  dahulu.  Tapi  siapa  yang  terfikir  mahu  buat  begitu.  Jika  dahulu,  hanya  seseorang  sahaja  yang  berani  berbuat  begini  kepadanya.  Tidak  mungkinlah  dia?  “Cuba  kau  tengok  dekat  kerusi  aku.  Apa  yang  kau  nampak?”  Amir  hanya  menurut  dan  kini  dia  tahu  kenapa  mereka  tidak  boleh  bangun.

“What  the  hell!  Siapa  punya  kerja  ni?!!”  Berangnya.

“Manalah  aku  nak  tahu.  Aku  pun  sudah  terkena.  Macam  mana  nak  bangun  ni?”  Kerusi  yang  diduduki  mereka  telah  dipenuhi  dengan  gam  sebelum  mereka  sampai  di  kelas.  Tanpa  mengesyaki  apa-apa,  mereka  yang  baru  sahaja  masuk  ke  kelas  terus  mengambil  tempat.  Selama  satu  jam  kelas  berjalan  tanpa  sekali  pun  mereka  bangun  dan  selama  satu  jam  jugalah  mereka  ‘melekat’  di  kerusi  itu.

Satu  lagi  kejayaan  yang  berjaya  dicapainya.  Dia  tidak  menyangka  pula  yang  mereka  tidak  menyedari  tentang  gam  itu.  Mujur  juga  dia  hanya  menggunakan  gam  yang  tidak  begitu  kuat.  Jika  ditarik  dengan  kuat,  mereka  boleh  ‘tertanggal’  dari  kerusi  itu.  Dia  tergelak  melihat  aksi  mereka  yang  berusaha  untuk  melepaskan  diri.  “Semoga  berjaya.”  Ucapnya  perlahan.




No comments:

Post a Comment