PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Sunday 30 September 2012

CBA - PART 8

H

ujung  minggunya  diisi  dengan  mimpi  yang  indah.  Alangkah  indahnya  jika  hari-hari  begini.  Nikmatnya  hidup.  Kenikmatan  dan  mimpi  indahnya  terhenti  apabila  halwa  telinganya  terdengar  suara-suara  minta  diangkat.  Mati  segala  angan-angan  dan  mimpinya.  Deringan  bertalu-talu  dari  telefon  bimbitnya  memaksa  dia  untuk  bangun.  Dia  mencapai  telefon  yang  berada  di  sebelah  katilnya.

“Hmm,  kenapa?”  Panggilan  itu  dijawabnya  separuh  sedar.

“Kif,  jom  lepak  hari  ni.  Aku  ada  benda  nak  cakap  dengan  kau.”

“Kau  nak  cakap  apa?  Cakap  sekarang  je  tak  boleh  ke?”  Dia  sebenarnya  malas  mahu  keluar  hari  ini  kerana  semalam,  seharian  dia  tidak  berada  di  rumah.  Bimbang  ibunya  akan  bising  jika  sering  keluar  rumah.

“Nope.  Ini  fasal  masa  depan  kau.  Kalau  kau  tak  nak  tahu  fasal  Ira  tidak  mengapalah.  Lain  kali  sahajalah  aku  beritahu  kau.”  Amir  cuba  mengumpannya.

“Ira?  Kenapa  dengan  dia?”  Syakif  terjerit  perlahan.

“Kalau  kau  nak  tahu,  tempat  biasa,  pukul  10.”

“Kau  sukakan  ganggu  nikmat  yang  aku  dapat.”  Syakif  merungut  geram.  Dikuatkan  juga  tenaganya  untuk  bangun  dan  bersiap.  Jika  hal  berkaitan  Ira,  laju  sahaja  badannya  bertindak.

***
“Ira  ada  dekat  sini.  Dah  lama  dia  balik.”  Amir  memulakan  bicara.

“Ira  dah  balik?  Mana  dia  sekarang?  Kenapa  kau  tak  bawak  dia  sekali?”  Bertubi-tubi  soalan  ditanya  persis  tiada  masa  lagi  untuk  bertanya.

“Sekarang  dia  tengah  sibuk  jadi  dia  tak  dapat  nak  ikut  aku.  Kau  carilah  dia  bila-bila  masa  kau  free.”

“Mana  aku  nak  cari  dia?”

“Dia  satu  kolej  dengan  kita.  Kau  tak  pernah  jumpa  dia  ke?”

“Seriously?!  Kenapa  aku  tak  tahu?”  Syakif  tidak  menyangka  bahawa  selama  ini  orang  yang  dia  cari  berada  berhampiran  dengannya.

“Hmm…  Sepatutnya  aku  yang  tanya  kau,  kenapa  kau  tak  pernah  nampak  dia?”

“Dia  fakulti  mana?”

“Sorry  bro! Itu,  aku  tak  dapat  nak  bagitahu  kau.  Aku  dapat  tolong  kau  sampai  situ  je.  Yang  lain-lain  kau  selesaikan  sendiri.”

Sejak  dia  bertemu  Amir  tiga  hari  yang  lalu,  sehinggalah  sekarang  ini,  sekali  pun  dia  tidak  melihat  kelibat  Ira.  Malahan,  kursus  pengajiannya  pun  dia  tidak  dapat  mengesan.  Kenapalah  susah  sangat  aku  nak  jumpa  kau?

“Hoi!”  Air  yang  dipegang  sedari  tadi  terlepas  dari  genggamannya  akibat  disergah  seseoarang.

“Oii!  Bodoh  punya  kawan.”  Dia  memarah  Amir  yang  sudah  mengekek  ketawa.  “Basahlah  baju  aku.”

“Yang  kau  menung  sampai  tak  sedar  diri  tu  apa  fasal?”  Amir  masih  belum  mahu  menamatkan  tawanya.

“Aku  tengah  berfikirlah.  Bukan  macam  kau.  Tak  guna  punya  kawan.”  Syakif  membersihkan  bajunya  yang  sudah  basah.

“Relaks  kawan.  Aku  gurau  je.”

“Gurau  hantu  kau.  Kalau  air  kosong,  aku  boleh  maafkan  lagi.  Ini  air  manis  okay,  bersusu  lagi.”

“Sorry.”

“Gelaklah  lagi  macam  mana  kau  gelak  tadi.  Asal  diam?”  Syakif  sudah  bersedia  dengan  baki  air  di  dalam  gelasnya  berkira-kira  untuk  menyimbah  Amir  jika  dia  berterusan  menggelakkannya.

“Aku  tak  nak  jadi  ‘milo  bergerak’.”  Dia  menahan  tawanya.

“Habis,  aku  ni  nak  sangatlah?”

“Yela,  aku  minta  maaf.  Aku  belanja  kau  makan.”

“Okay,  tapi  aku  yang  kena  tetapkan  tempat.”

“Macam  perempuanlah  kau  ni,  Kif!  Macam  tu  pun  nak  berkira  dengan  aku.”

“Peduli  pula  aku.”  Syakif  sudah  malas  mahu  melayan  Amir.  Makin  dilayan,  makin  menjadi-jadi  pula.

“Wei,  kenapa  sekarang  susah  betul  nak  lepak  dengan  kau?  Asal  aku  ajak  lepak  je,  kau  kata  busy.”

“Tak  ada  apalah.  Asyik  lepak  dengan  kau  je,  macam  mana  nak  berkembang.”  Tawa  Syakif  mengusik.

“Ha’ah,  lepak  dengan  aku  memanglah  tak  berkembang,  lepak  dengan  perempuan  berkembanglah?”

“Perempuan  mana  pula  kau  ni?”

“Aku  selalu  nampak  kau  dengan  budak  fakulti  business  tu.  Siapa  dia?”

“Kawan  aku.  Nanti-nantilah  aku  bagitahu.”

“Kau  memang  sukakan  macam  ni.  Ada  awek  tak  cerita!  Macam  inilah  kawan.”

“Kau  tak  payah  nak  emosi  sangatlahkan.  Simpan  je  emosi  kau  untuk  orang  lain.”

“Tak  guna  betul!!”




No comments:

Post a Comment