PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Wednesday 6 March 2013

MR. TRAFFIC LIGHT - BAB 3

Sudah  hampir  sebulan  Ammar  bekerja  di  Pusat  Tuisyen  Ceria.  Hari  ini  dia  memulakan  tugasnya  seperti  biasa.  Cumanya  hari  ini  dia  agak  lewat  sedikit  kerana  dia  perlu  ke  hospital  pada  pagi  tadi.  Ammar  membuka  kasutnya  dan  bergegas  masuk  ke  dalam  kelasnya  dan  sempat  dia  menegur  Dini  di  meja  kaunter  kedatangan  pelajar.

“Lambat  kau  hari  ini,  Ammar.”  Dini  memandang  sekilas.

“Ada  hal  sikit  pagi  tadi.  Saya  masuk  kelas  dulu  ye  kak.”  Dini  hanya  mengangguk  tanpa  memandangnya.  Selesai  kelasnya  petang  itu,  Ammar  menunggu  Naz  di  pejabat  Kak  Mai.  Dia  bermain-main  dengan  pensel  di  atas  meja.

“Mana  Naz  ni.  Dia  mendera  budak-budak  ke  apa?”  Bebelnya  seorang  diri.

Kak  Mai  masuk  ke  dalam  biliknya  bersama  Naz.  Mereka  baru  sahaja  kembali  dari  stor  di  tingkat  atas  untuk  mengira  stok.  Dia  menegur  Ammar  yang  masih  tidak  sedar  akan  kehadiran  mereka.  “Apa  yang  Ammar  bebelkan  tu?”

Ammar  menoleh.  “Akak,  tak  ada  apa-apa.”  Dia  menjengkilkan  matanya  pada  Naz.  Mulutnya  berkumat-kamit  berbisik  pada  Naz.  “Ini,  akak  nak  minta  tolong  boleh?”  Kak  Mai  menyelongkar  file  di  atas  mejanya.

Naz  menghampiri  Kak  Mai.  “Tolong  apa  Kak  Mai?  Kalau  nak  suruh  Naz  susun  file-file,  Naz  minta  maaf  sangat-sangat.  Memang  Naz  tidak  boleh  membantu  Kak  Mai.  Naz  bukanlah  seorang  yang  boleh  bekerja  dengan  file-file  yang  menimbun.”  Dia  melambai-lambai  tangannya  tanda  tidak  mahu.

“Apa  yang  Naz  melalut  ni?”

“Bukan  ke?”  Naz  tersengih.

“Kak  Mai  nak  minta  tolong  kau  orang  berdua  belikan  barang  untuk  tuisyen  ini.  Banyak  barang  yang  sudah  habis.”  Kak  Mai  menyerahkan  sekeping  kertas  yang  digunakannya  tadi  untuk  mencatit  keperluan  pusat  tuisyennya  yang  sudah  hampir  habis.

Kertas  bertukar  tangan.  Ammar  menilik  setiap  perkataan  di  dalam  kertas  itu.  “Banyaknya  kak.”  Komennya.  Naz  menarik  kertas  itu  perlahan.  Dia  membaca  senarai  barangan  yang  perlu  di  cari  nanti.  “Ha’ah  Kak  Mai.  Macam  mana  kita  orang  nak  bawa  nanti?  Kami  ini  ahli-ahli  kelab  motosikal  sedunia.”

“Kalau  masalah  kenderaan  jangan  risau.  Naz  dengan  Ammar  boleh  guna  kereta  yang  dekat  rumah  tu.  Yela,  walaupun  kereta  tu  sudah  lama  tapi  ianya  masih  boleh  digunakan.  Setakat  alat-alat  tulis,  bolehlah  nak  sumbat  dalam  Wira.”  Kak  Mai  menyerahkan  segugus  kunci  kepada  Ammar.

“Bila  nak  pergi  beli?”  Soalnya  kepada  Naz.

“Petang  ini?”  Ammar  berkira-kira  untuk  memberi  kata  putus.  Seketika  kemudian  dia  bersuara,  “Okay,  petang  ini  dalam  pukul  tiga  aku  datang.”  Naz  mengangguk.

Lewat  petang  itu,  Ammar  dan  Naz  bergerak  ke  KL  Mall  untuk  mencari  barang-barang  keperluan  pusat  tuisyen  yang  di  pesan  oleh  Kak  Mai.  Mereka  menaiki  kereta  yang  di  pinjam  daripada  Kak  Mai.  Maklum  sahajalah,  mereka  masih  belum  mampu  untuk  membeli  kereta  sendiri.

Naz  yang  berada  di  sebelah  tempat  memandu  membetulkan  duduk.  “Aku  rasa  tak  sedap  hatilah.”
Ammar  memandangnya  sekilas.  “Kenapa  pula?  Tadi  dia  yang  beriya-iya.”  Dahinya  berkerut.

Naz  mengangkat  bahu.  “Entah.  Macam  ada  sesuatu  yang  bakal  terjadi  hari  ini.  Apa  kata  kalau  kita  cancel?  Kita  pergi  esok  sahaja.”  Dia  merenung  Ammar.

“Kita  sudah  gerakkan.  Buang  masa  kalau  mahu  berpatah  balik.  Alang-alang  sudah  keluar,  kita  pergi  sahajalah.”  Ammar  masih  memandu  dengan  tenang.

“Baiklah.  Aku  ikut  sahaja.”

Naz  cuba  mengusir  perasaan  tidak  eloknya.  Dia  membuka  radio  untuk  menenangkan  hati.  Mereka  bernyanyi  bersama-sama  apabila  lagu  kegemarannya  berkumandang.  “I  love you, baby I’m  not  a  monster.  Neon  al-janha  yejeon  nae  moseubeul  shi-gani  chinamyeon  sarajyeo  beoril.  Tende  keu  ttaen  al  tende  baby.”

“Kau  memang  monster  Naz!”

“Apa  hal  pula  aku  monster?”

Ammar  mengekek  ketawa.  “Sebab  kau  garang  sangat  macam  monster.”

Naz  memukulnya  sebaik  sahaja  berkata,  “Kurang  asam  jawalah  kau  ni.”  Tangannya  laju  bergerak.  Ammar  hilang  kawalan  sedikit.

Tanpa  mereka  sedari,  traffic  light  di  hadapan  mereka  sudah  bertukar  kepada  warna  merah.  Dia  tidak  sempat  mahu  berbuat  apa-apa.  Brek  di  kaki  di  tekan  kuat  namun  tidak  sempat  untuk  memberhentikan  kereta.

“Bukkk!!!”  Mereka  sudah  berlanggaran  dengan  kereta  Waja  di  depan.  Naz  dan  Ammar  berpandangan.

Naz  menggigit  bibirnya.  Tangannya  sudah  menggeletar.  “Ammar,  apa  kita  nak  buat.”  Ammar  menggeleng.  Mereka  memerhatikan  kereta  di  depan.  Pemandu  itu  mengisyaratkan  supaya  mereka  berhenti  ke  tepi  setelah  traffic  light  kembali  bertukar  hijau.

“Ammar  aku  takut.”  Naz  menggenggam  erat  lengannya.

“Kau  duduk  dalam  sahaja.  Jangan  keluar.”  Ammar  membuka  pintunya  keluar.  “Perempuan.  Susahlah  nak  settle.”  Getus  hatinya.  Dia  menghampiri  perempuan  itu  yang  dia  kira  berusia  antara  35  ke  40  tahun.  Dia  menunduk  sedikit  serta  meminta  maaf.  “Maaf,  puan.  Kami  tidak  sengaja.”

Sambil  berpeluk  tubuh,  dia  merenung  Ammar  tajam.  “Maaf?  Minta  maaf  memang  senang.  Ini,  siapa  nak  tanggung?”  Ammar  menelan  air  liur.  “Saya  tahu  saya  salah  puan,  saya  minta  maaf.  Saya  akan  tanggung  semuanya.”

Wanita  itu  mencebik.  “Awak  ni  ada  lesen  atau  tidak?  Kalau  saya  report  polis  macam  mana?”

“Saya  ada  lesen  dan  ianya  international  license.  Kalau  puan  nak  report  polis,  silakan.”  Ammar  tenang  menjawab.

“Sekarang  ini  saya  tidak  boleh  lama-lama.”  Wanita  itu  kembali  ke  keretanya.  Dia  mengambil  sebuah  buku  nota.  “Bagi  saya  nombor  telefon  dan  nama  awak.  Saya  tak  suka  betullah  bila  jadi  macam  ini.  Awak  bawa  kereta  ini,  siapa  punya?”

Setelah  menulis  maklumat  dirinya,  Ammar  menyambung  tegas,  “Ini  kereta  kakak  kawan  saya  dan  saya  mendapat  kebenaran  untuk  memandunya.”

Wanita  tersebut  terus  melangkah  ke  dalam  keretanya  semula.  Sempat  dia  memesan,  “Kalau  saya  telefon  awak,  pastikan  awak  angkat.  Jangan  cuba-cuba  hendak  lari!”  Dia  memecut  laju  keretanya.
“Gila  apa  mak  cik  ini?  Laju  gila  bawa  kereta.”

Ammar  memeriksa  kereta  Kak  Mai.  Mujur  sahaja  hanya  nombor  plat  yang  tertanggal.  “Tidaklah  kuat  sangat  aku  cium  dia.  Kalau  aku  tahu  perangai  macam  itu,  tidak  adanya  aku  nak  cium  dia!  Geli  aku.”  Badannya  menggigil  sekejap.  Dia  berlari  memasuki  perut  kereta.

“Macam  mana?”  Naz  menyoal  sebaik  sahaja  dia  duduk.

Ammar  menggeleng-gelengkan  kepala.  “Mak  cik  itu  gila  kau  tahu?”  Dia  menceritakan  apa  yang  dibualkan  mereka.

“Ammar,  kita  baliklah.”

“Habis,  barang-barang  macam  mana?”

“Kita  pergi  lain  kali  sahajalah.”  Ammar  mengangguk  perlahan.

"Ammar,  aku  minta  maaf.  Kalau  aku  tidak  memukul  engkau,  pasti  kau  tidak  akan  terleka."

***
“Hello,  ini  Ammar  Ikram?”  Tegur  satu  suara  di  hujung  talian.  Ammar  mengerut  dahinya,  ‘Siapa  pula  ni?’  Dia  melihat  kembali  nombor  yang  tertera  di  skrin  telefonnya.  ‘Nombor  tidak  di  simpan.’

“Ya,  saya.  Ini  siapa?”  Soalnya.

“Saya  yang  awak  langgar  tadi.”

“Ops,  pembetulan  ya,  puan.  Bukan  langgar  tetapi  ‘ter’langgar.”  Dia  mengetap  bibir.  Mak  cik  poyo  rupanya.

“Whatever.  So  bila  kita  boleh  jumpa?”  Dia  ringkas  bertanya.

“Kenapa  dengan  kereta  puan?  Ada  apa-apa  masalahkah?”

“Yes.  Masa  saya  bawa  tadi,  ekzos  kereta  saya  berbunyi  lain  dari  yang  selalu.”

“Jadi,  puan  mahu  saya  buat  apa?  Bayar  ganti  rugi  atau  macam  mana?”

“Bila  saya  boleh  jumpa  awak?”

“Okay  begini,  puan  beritahu  saya  di  mana  dan  bila  saya  boleh  datang.”

“Sekarang.  Saya  tunggu  di  padang  berdekatan.”

“Maaf  puan,  sekarang  saya  tidak  boleh  kerana  saya  di  dalam  kelas  sedang  mengajar.  Baiklah  begini,  apa  kata  kita  jumpa  pada  hari  Isnin  nanti.”

“Saya  tidak  mahu  nanti  awak  kata  saya  menipu.”  Wanita  itu  sudah  meninggikan  suaranya.  Ammar  menarik  nafasnya.

“Tidak.  Saya  tidak  akan  kata  puan  menipu  sebab  nanti  dekat  akhirat  biar  Allah  yang  tentukan  siapa  menipu.  Saya  percaya  kata-kata  puan.”  Tiada  balasan  darinya.  Beberapa  ketika  kemudian,  barulah  wanita  tersebut  menjawab,  “Baiklah.  Pagi  Isnin  kita  jumpa  di  padang  ini.”  Dia  terus  mematikan  panggilan.

Ammar  terkedu.  “No  manners!!  Harap  umur  sahaja  banyak,  budi  bahasa  kurang.”  Naz  yang  sedang  memerhatikannya  sedari  tadi  menegur,  “Apa  kau  bising-bising  ni?”  Dia  mengambil  buku  kedatangan  dan  menandatangannya.

“Mak  cik  poyo  itulah.  Call  orang  tapi  tiada  budi  bahasa.  Tahulah  kita  salah  tapi  janganlah  nak  berlagak  sangatkan.”

“Dia  call  kau?”  Ammar  mengangguk.  “So,  apa  dia  kata?”

Ammar  menjawab  ringkas,  “Jumpa  dia  pagi  Isnin.”  Ammar  mengambil  bukunya  dan  berlalu  ke  kelasnya.

“Aku  nak  ikut.”  Naz  menjerit  perlahan.

Seperti  yang  dijanjikan,  pagi  itu  Ammar  dan  Naz  menunggu  di  padang  berdekatan  rumah  mereka.  Setengah  jam  berlalu,  namun  orang  yang  di  tunggu-tunggu masih  belum  menampakkan  bayangnya.  Naz  keluar  dari  perut  kereta.  “Rimaslah  duduk  dalam  kereta  lama-lama.”

Sebuah  kereta  menghampiri  mereka.  Naz  mendekatkan  dirinya  pada  Ammar  dan  berbisik  perlahan,  “Itu  ke  perempuan  poyo  yang  kau  cakap?”  Ammar  mengangguk  kecil.  “Kau  duduk  sini  diam-diam.”  Dia  melangkah  ke  arah  wanita  tersebut.

Naz  memerhati  dari  jauh.  Dia  terlihat  wanita  itu  menaikkan  tangannya  seperti  mahu  menampar  Ammar.  “Wei,  melampau  betul!! Tidak  tahu  undang-undang  ke?”  Naz  mengeluarkan  telefon  bimbitnya.  “Aku  nak  rakam  apa  yang  dia  orang  buat.  Kalau  dia  nak  masuk  balai,  boleh  aku  tunjuk  video  ni  dekat  polis.”

“Awak,  kalau  tak  ada  duit  cakap!”  Wanita  itu  meninggikan  suaranya.

Ammar  dengan  tenang  menjawab,  “Memang  saya  tak  ada  duit.  Tidak  mengapa,  saya  tidak  kisah  jika  duit  saya  tidak  sebanyak  duit  puan.”  Wanita  itu  memotong,  “Lain  kali  cakap  awal-awal  kalau  tidak  ada  duit.  Menyusahkan  orang  sahaja.  Aku  lempang  juga  budak  ni.”

Ammar  menarik  nafas  panjang  dan  di  lepaskan  dengan  berat.  “Duit  tidak  menjamin  apa-apa.  Puan  mahu  lempang  saya?  Silakan  dan  saya  tidak  akan  membalas  apa-apa.  Beginilah  puan,  sekarang  puan  beritahu  saya  apa  yang  puan  nak  saya  buat?  Kalau  puan  nak  ke  balai  polis  pun,  saya  tidak  kisah.”

“Saya  nak  awak  ganti  kereta  saya  ni.”  Katanya  tanpa  memandang  Ammar.

“Baik,  saya  akan  bayar  ganti  rugi.  Berapa  yang  puan  mahu?”

“Saya  tak  nak  duit  awak.  Saya  nak  awak  baiki  kereta  saya.”

Sedang  mereka  berbincang,  mereka  di  datangi  sekumpulan  polis  peronda.  Mereka  bertanyakan  tentang  masalah  yang  sedang  mereka  bincangkan.  Ammar  membiarkan  wanita  itu  berbicara  tanpa  mencelah  sedikit  pun.  Dia  sudah  malas  mahu  mnegambil  tahu.

Polis  itu  tergelak  kecil  dan  berkata,  “Beginilah  puan,  hal  ini  kecil  sahaja.  Tidak  perlulah  diperbesarkan.”  Polis  tersebut  memandang  Ammar  lalu  menyambung,  “Encik,  saya  rasa  lebih  baik  encik  bawa  kereta  puan  ini  ke  bengkel  dan  baikinya.  Tidak  perlulah  membuat  laporan  polis  kerana  kemalangan  yang  berlaku  kecil  sahaja  dan  kerosakannya  pun  sedikit  sahaja.”

Ammar  tersenyum  melihat  reaksi  wanita  itu  yang  sudah  berubah  air  mukanya.  Malu  gamaknya  apabila  di  tegur  begitu.  “Terima  kasih,  tuan.  Saya  sudah  mengajaknya  sejak  tadi  lagi  tetapi  puan  ini  masih  mahu  tercegat  di  sini.”

Polis  itu  beredar  setelah  berjabat  tangan  dengannya.  Ammar  menyuruh  wanita  itu  mengikutnya  ke  bengkel  kereta  yang  sudah  menjadi  tempat  kebiasaan  ibu  bapanya  menghantar  kereta  jika  ada  masalah.

“Saya  tidak  mahu  bengkel  bawah  jambatan.”  Wanita  itu  memberi  kata  putus.

‘Ingat  dia  bagus  sangat  ke.’  Ammar  terus  melangkah  ke  kereta.  Dia  memecut  laju  ke  bengkel  kereta  berhampiran.  Sesampai  mereka  di  bengkel  itu,  Ammar  memberitahu  mekanik  cina  itu  dan  menyuruhnya  memeriksa  kereta  wanita  itu.

Wanita  itu  sempat  berbual  dengannya  semasa  pemeriksaan  sedang  dilakukan.  Naz  mencebik  memandang  mereka.  “Poyo  gila  nak  cakap  bahasa  cina.  Dia  ingat  dia  baguslah?”

“Biarlah  dia  Naz.  Aku  malas  nak  tunggu.  Aku  pergi  settlekan  bayaran  jap.”  Naz  mengangguk.  Ammar  menyelesaikan  urusannya  di  kaunter.

Sesudah  kembali,  dia  tersenyum  lebar.  “Kau  dah  kenapa?”

“Kau  tahu  apa  uncle  tu  cakap?”  Naz  menggeleng.  Dia  menyambung,  “Itu  perempuan,  saya  rasa  dia  ada  masalah.  Dia  suruh  saya  charge  awak  lebih  punya.  Tapi  saya  sudah  lama  kenal  awak  jadi  saya  kasi  murahlah.  Sini  saya  kasi  tulis  RM300  tapi  you  bayar  RM250  sahajalah.  Ini  sikit  punya ma.”  Ammar  meniru  gaya  uncle  itu  bercakap.  Naz  sudah  tergelak  melihatnya.

Naz  sempat  menjerit,  “Uncle,  you’re  the  best!”  Dia  mengenyitkan  matanya.



No comments:

Post a Comment