PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Monday 4 March 2013

Day By Day

PLEASE NOTED : This story is purely fictitious and it is taken from M/V Haru Haru by Big Bang


MinYoung  dan  JiYong  merupakan  pasangan  kekasih  yang  telah  lama  menjalinkan  hubungan  cinta.  Mereka  sering  kali  bersama-sama  dalam  melakukan  pelbagai  aktiviti.  Perhubungan  mereka  yang  sudah  menjejaki  usia  empat  tahun  tidak  pernah  dilanda  badai  dan  onak.  Kebahagiaan  sentiasa  bersama  mereka  sehinggalah  pada  suatu  hari,  MinYoung  dan  JiYong  telah  bergaduh  besar.

MinYoung  menyilang  tangannya.  Dia  menundukkan  wajah  hampanya.  “Jadi,  awak  mahu  tinggalkan  saya?”  JiYong  menarik  nafas  panjang.  Dia  menarik  tangan  MinYoung.  “MinYoung,  saya  tidak  mahu  meninggalkan  awak.  Saya  minta  maaf  kerana  memarahi  awak  tempoh  hari.  Saya...  saya  tidak  ada  niat  mahu  melukakan  hati  awak.”

MinYoung  merentap  tangannya.  “Saya  mahu  putuskan  hubungan  kita.  Saya  sudah  tidak  mencintai  awak.  Selamat  tinggal,  JiYong.  Do  not  come  looking  for  me  again.  I  hate  you  even  more.”  MinYoung  berlalu  pergi  dalam  tangisan  yang  disembunyikannya.

Seminggu  berlalu  selepas  MinYoung  memutuskan  hubungannya  bersama  JiYong.  Hari  ini  MinYoung  bertemu  dengan  Seung  Hyeon  di  sebuah  lorong  berhampiran  tempat  tinggalnya.  Seung  Hyeon  menghampiri  MinYoung  yang  sudah  menunggunya.  Dia  menegur,  “MinYoung!”  Dia  menoleh  apabila  namanya  di  panggil.  “Seung  Hyeon,  awak  sudah  sampai.  Maaflah  saya  memanggil  awak  petang-petang  ini.”  Dia  menghadiahkan  Seung  Hyeon  sebuah  senyuman.

Seung  Hyeon  menggeleng  laju.  “Tidak  mengapa.”  Dia  memandang  MinYoung.  Dia  tahu  MinYoung  sedang  bersedih.  MinYoung  melepaskan  helanya  sebelum  berbicara,  “Seung  Hyeon,  saya  ada  perkara  mahu  beritahu  awak.  Sebelum  itu,  saya  mahu  awak  berjanji  dengan  saya,  awak  tidak  akan  memberitahu  sesiapa.”  MinYoung  merenung  anak  matanya.

Seung  Hyeon  mengangguk  lemah.  MinYoung  menyambung,  “Sebenarnya,  saya  menghidapi  penyakit  cancer  otak.  Keadaan  saya  sudah  sangat  kritikal.”

Seung  Hyeon  melopong.  Matanya  membesar.  “Macam  mana...  Nanti,  sebab  inikah  awak  berubah  dan  bersikap  dingin  terhadap  JiYong?”  MinYoung  mengangguk  tanpa  mengangkat  mukanya.

“Saya  tidak  mahu  JiYong  bersedih  atas  pemergian  saya  nanti.  Biarlah  dia  membenci  saya.  Saya  tidak  mahu  dia  kecewa  dengan  saya.  Tolong  rahsiakan  perkara  ini  daripada  dia.”  MinYoung  merayu.  Dia  memegang  erat  tangan  Seung  Hyeon.

MinYoung  membuka  sebentuk  cincin  yang  sudah  lama  tersemat  di  jarinya.  Dia  menyerahkannya  kepada  Seung  Hyeon.  “Ambil  ini  dan  simpankanlah  untuk  saya.”

“Awak  tidak  akan  menyesal?”  Soalnya.  MinYoung  menggelengkan  kepalanya.  Seung  Hyeon  menarik  MinYoung  di  dalam  pelukannya.  Dia  cuba  menenangkan  MinYoung.

Namun,  tanpa  mereka  sedari,  tidak  jauh  daripada  tempat  mereka  berjumpa,  JiYong  bersama  Dae Sung,  SeungRi  dan  TaeYang  memerhatikan  setiap  gerak-geri  mereka.  Mereka  yang  lain  kecuali  JiYong  mengetahui  perkara  sebenar  kerana  awal-awal  lagi,  MinYoung  sudah  memberitahu  mereka  tentang  penyakitnya.

JiYong  ingin  berlari  ke  arah  Seung  Hyeon  dan  MinYoung  tetapi  di  tahan  mereka.  MinYoung  berlalu  pergi  apabila  menyedari  kehadiran  mereka.  Sempat  dia  berpesan  kepada  Seung  Hyeon,  “Saya  harap  awak  dapat  membantu  saya.  Buatlah  apa  sahaja  asalkan  dia  percaya  bahawa  kita  bersama.”  Seung  Hyeon  mengangguk.

JiYong  melangkah  laju  ke  arah  Seung  Hyeon.  Dia  menumbuk  muka  Seung  Hyeon  tanpa  sempat  di  tahan  sesiapa.  Seung  Hyeon  terjatuh.  JiYong  menjerit  lantang,  “Kau  kejam,  Seung  Hyeon!!”  SeungRi  yang  berada  berhampiran  Seung  Hyeon  membantunya  untuk  bangun  semula.

Seung  Hyeon  dan  JiYong  menolak  antara  satu  sama  lain.  Masing-masing  tidak  mahu  mengalah.  Tae  Yang  menghampiri  mereka  dan  di  ikuti  oleh  Dae  Sung  dan  SeungRi.  Mereka  menghalang  Seung  Hyeon  dan  JiYong  dari  terus  bergaduh  dan  bertumbukan.

“Mengapa  kau  orang  berdua  mahu  bergaduh?  Bukankah  kita  semua  kawan  baik  sejak  dahulu  lagi?”  TaeYang  bersuara  lantang.  Dia  merenung  seorang  demi  seorang.

JiYong  mencebik  lalu  berkata,  “Kawan  baik?  Kawan  baik  yang  sanggup  rampas  girlfriend  kawan  sendiri?  Itu  yang  kau  kata  kawan  baik?  Boleh  jalanlah!!!”  JiYong  terus  berlalu  tanpa  menoleh  ke  arah  mereka  semula.  Hatinya  sakit.  Segala  memorinya  bersama  MinYoung  kembali  berlegar-legar  di  ruang  fikirannya.

“JiYong-ah,  janji  dengan  saya,  awak  tidak  akan  tinggalkan  saya  walau  apa  jua  yang  berlaku.”  JiYong  menekup  telinganya.  Dia  menjerit  sekuat-kuat  hatinya.  Dia  cuba  untuk  mengusir  suara  MinYoung  yang  terngiang-ngiang  di  telinganya.

JiYong  berdiri  di  hadapan  cermin  muka  di  biliknya.  Dia  merenung  ke  dalam  cermin  itu.  Nafasnya  turun  naik  cuba  di  kawal.  Tangannya  digenggam  erat.  “MinYoung,  why  are  you  doing  this  to  me?!”  Cermin  di  hadapannya  di  tumbuk  dengan  tangannya.  Berderai  kaca-kaca  di  atas  lantai  biliknya.

TaeYang  menghampiri  pintu  bilik  JiYong  dan  mengetuknya  perlahan.  “JiYong,  jom  kita  keluar.  Kau  duduk  di  dalam  bilik  pun,  bukannya  kau  buat  apa.”

JiYong  menoleh  ke  arah  pintu  biliknya.  Dia  mendengus  perlahan  dan  berkata,  “Hmm,  tunggu  sebentar.”  Dia  bersiap  ala  kadar  sahaja.  Dia  sudah  tidak  punya  hati  untuk  berpakaian  kemas  dan  up-to-date.  “Jom.”  Ajaknya  ringkas.

Sesampai  mereka  di  sebuah  shopping  kompleks,  Dae  Sung  dan  SeungRi  sudah  menunggu.  Mereka  bergerak  ke  arah  lif  berhampiran.  Tiba-tiba,  JiYong  ternampak  Seung  Hyeon  dan  MinYoung  di  dalam  sebuah  kereta.  Dia  berlari  ke  arah  mereka  sambil  menjerit,  “Kurang  ajar!!!  Kalau  kau  mahu  menyakitkan  hatiku  sekali  pun,  tidak  perlulah  sampai  begini.  Aku  sudah  cukup  terseksa  dengan  mainan  kau  orang!!”

JiYong  memanjat  kereta  Seung  Hyeon  dari  depan.  Dia  mengetuk-ngetuk  cermin  kereta  itu.  Seung  Hyeon  di  dalam  tersenyum  puas  melihat  aksi  JiYong.  Dia  seakan-akan  mengejek  kekalahan  JiYong.  “Aku  benci  kau  sampai  mati,  Seung  Hyeon!!  Mulai  hari  ini,  persahabatan  kita  putus!”  Dia  seraya  melangkah  pergi  meninggalkan  mereka.

Seung  Hyeon  menarik  nafas  panjang.  Dia  memandang  MinYoung  simpati.  “Maafkan  saya,  Seung  Hyeon.  Disebabkan  saya,  awak  dan  JiYong  bergaduh.”  Seung  Hyeon  menggeleng  laju.  “Tidak  mengapa.”

Dae  Sung  menghampiri  Seung  Hyeon.  Dia  menggigit-gigit  jarinya  lantas  berkata,  “Hyung,  tidak  mengapakah  kita  buat  begini?  Saya  kesian  dengan  JiYong  hyung.”  Dia  memandang  SeungRi  dan  TaeYang.

“Seung  Hyeon  hyung,  saya  rasa  kita  patut  memberitahunya  perkara  sebenar.  Takkan  mahu  biarkan  dia  terus  bersalah  sangka?”  SeungRi  menyambung.

“Biarlah  dahulu.  Kelak  nanti  dia  akan  tahu  juga.”  Seung  Hyeon  memerhati  JiYong  yang  sudah  jauh  dari  pandangan  mereka.  “MinYoung,  awak  pulanglah  dahulu.  Esok  awak  perlu  ke  hospital.”  Dia  keluar  dari  perut  kereta.

Sebulan  berlalu  semenjak  peristiwa  pergaduhan  antara  Seung  Hyeon  dan  JiYong.  Dae  Sung,  TaeYang  dan  SeungRi  sudah  kehabisan  idea  memikirkan  bagaimana  mahu  menyelesaikan  masalah  mereka.  “Dae  Sung-ah,  kau  rasa  apa  patut  kita  lakukan  sekarang?

“Hyung,  kita  berterus-terang  dengan  JiYong  hyung  sahajalah.  Sampai  bila  mahu  biarkan  mereka  bergaduh?”  Dae  Sung  memandang  TaeYang  dengan  matanya  yang  kuyu.  Dia  menyambung,  “MinYoung  nuna  pun  semakin  hari  semakin  lemah.  Saya  tidak  mahu  nanti  kita  menyesal  kerana  tidak  membenarkan  JiYong  hyung  berjumpa  dengan  MinYoung  nuna  untuk  kali  terakhir.”

SeungRi  mengangguk  setuju.  “Hyung,  apa  kata  hyung  jumpa  JiYong  hyung  dan  beritahunya  perkara  sebenar?  Lagipula,  hyung  lebih  rapat  dengannya  berbanding  kami  berdua.”  SeungRi  memberikan  pendapatnya.

Petang  itu,  TaeYang  pergi  berjumpa  dengan  JiYong.  Dia  menceritakan  segala-galanya  kepada  JiYong.  Ternyata,  JiYong  amat  terkejut  dengan  apa  yang  di  dengarinya.  “Aku  harap  kau  tidak  marah  pada  Seung  Hyeon  lagi.  Dia  buat  itu  semua  kerana  MinYoung.”

JiYong  menggenggam  rambutnya  dan  di  tarik  kuat.  “Kenapa  baru  sekarang  kau  bagitahu  aku?  Apa  aku  boleh  buat  sekarang?!!!”  Dia  menjerit  kuat.  Tiba-tiba,  telefon  bimbit  TaeYang  berdering.

Sebaik  sahaja  dia  menjawab,  “Hyung,  MinYoung  nuna  kritikal.  Cepat  bawa  JiYong  hyung  ke  sini.”  Di  hujung  talian,  SeungRi  memberi  arahan  ringkas.  TaeYang  yang  terkejut  dengan  berita  yang  di  dengarinya  mengangguk  dan  terus  menarik  JiYong  mengikutinya.

“TaeYang-ah,  where  are  we  going?”

“We  don’t  have  more  time.  MinYoung  kritikal  sekarang.”

Sesampai  sahaja  mereka  di  hospital,  JiYong  terus  berlari  mencari  bilik  yang  menempatkan  MinYong.  Dipertengahan  jalannya,  JiYong  terserempak  dengan  Seung  Hyeon.  Dia  tidak  mempedulikan  Seung  Hyeon  dan  terus  berlari  tetapi  tangannya  di  tarik  oleh  Seung  Hyeon.

Seung  Hyeon  mengeluarkan  sebentuk  cincin  dari  dalam  poket  seluarnya.  Dia  menyerahkannya  kepada  JiYong  dan  bersuara  perlahan  berkata,  “Sorry  for  lying.  MinYoung..  really  love  you  a  lot.”  JiYong  terus  menangis  di  situ.  Air  mata  yang  cuba  di  tahan  akhirnya  tertumpah  juga.

JiYong  terus  berlari  ke  bilik  pembedahan  yang  menempatkan  MinYoung  tetapi  dia  tidak  di  benarkan  masuk.  Dae  Sung  dan  SeungRi  menghampirinya  dan  memeluknya.  Mereka  cuba  untuk  menenangkan  JiYong.

“Hyung,  kami  minta  maaf.”

JiYong  menggeleng.  Dia  terduduk  di  atas  lantai.  “MinYoung,  kenapa  awak  perlu  sakit  seorang  diri?  Kenapa  awak  tipu  saya?”  Dia  menumbuk-numbuk  lantai  hospital  itu.

Pintu  bilik  pembedahan  terbuka.  JiYong  lantas  bangun  dan  menghampiri  doktor  yang  mengiringi  katil  MinYoung.  Dia  menggenggam  tangan  MinYoung.  “MinYoung,  maafkan  saya  kerana  tidak  dapat  menjaga  awak  dengan  baik.”

TaeYang  memegang  bahu  JiYong.  “MinYoung  ada  berpesan,  jangan  meratapi  pemergiannya.  Relakanlah  dia  pergi  dengan  aman.  Dia  sentiasa  menyayangi  kau.”  TaeYang  menghulurkan  sebuah  pemain  mp3  kepada  JiYong.

“Apa  ini?”

“Dengarlah.  MinYoung  buat  lagu  ini  untuk  kau.”

JiYong  mendengar  pesanan  yang  dirakam  oleh  MinYoung  di  dalam  mp3  itu.  Di  akhir  rakaman  itu,  sebuah  lagu  yang  bertajuk  Day  By  Day  dinyanyikan  oleh  MinYoung  untuknya.  “Semoga  kau  bahagia  di  sana,  sayang.  Tunggu  aku.  Aku  pasti  akan  menyusul  kemudian.”


I'm sorry very much to V.I.P(s) for having to use this song to make a parody. So sorry if you guys do not like my writing.



No comments:

Post a Comment