PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Sunday 3 February 2013

CBA - PART 21 [END OF STORY]

Hatiku  berdebar-debar  menunggu  kunjungan  keluarga  Syakif.  Duduk  tak  tenang,  diam  tak  senang.  Semuanya  tidak  kena  dalam  bilik  ni.  Macam-macam  yang  aku  rasa.  Macam  nak  bernikah  saja!  Hoi  Sue,  kau  baru  nak  tunanglah.

“Tak,  yang  kau  ke  hulu,  ke  hilir  macam  nak  pergi  ambil  exam  kenapa?”  Airisya  rimas  melihat  Sue  yang  tidak  keruan  itu.  Mahu  sahaja  dia  mengikatnya.  “Kau  tu  baru  nak  tunang  dengan  Syakif,  bukan  ‘oppa’  Korea  kau  tu.  Cuba  duduk  diam-diam  boleh?”

“Kalau  dengan  oppa  Korea,  aku  terus  kahwin  tak  payah  nak  tunang-tunang.”  Dia  menayang  gigi.  “Aku  dah  cuba,  tapi  tak  boleh.  Betul  ke  apa  yang  aku  buat  ni?”

“Hoi  bedah!  Kau  boleh  tanya  soalan  kelakar  seram  ni  dekat  aku?  Kalau  semalam  kau  tanya  bolehlah  aku  jawab.”  Hampir  sahaja  dia  memukul  Sue.

“Kau  ingat  tak  semalam?”  Sue  bersimpuh  di  sebelahnya.

“Ingat  apa?”  Airisya  cuba  mengingati hal yang berlaku semalam.

“Kau  tak  keluar  dating  ke  hari  ni,  Sue?”  Airisya  sedang  sibuk  menaip  sesuatu  di  komputer  ribanya  menyoal.

“Tak.  Syakif  ada  hal.”  Sue  menongkat  dagu.  Seharian  dia  berada  di  restoran  milik  Airisya.  Malam  ini  pelanggan  mereka  lebih  ramai  berbanding  hari-hari  lain.  Mungkin  mereka  meraikan  sesuatu?

“Hal?  Dia  nak  buat  surprise  kat  kau  kot?”

“Mamat  tu?”  Airisya  mengangguk.  “Mengarut!”

“Kenapa  pula?”

“Mamat  tu  nak  buat  surprise  dekat  aku?”  Airisya  mengangguk  lagi.

“Dia  bukan  seorang  yang  romantik  untuk  buat  begitu.”

“Mana  kau  tahu  dia  tak  romantik?”

“Aku  tahulah.”  Sue  melangkah  ke  seorang  pelanggan  yang  memanggilnya.  Tidak  sempat  dia  bertanya,  lampu  di  restoran  itu  terpadam.  Restoran  mereka  menjadi  gelap  gelita!  Sungguh,  dia  tidak  nampak  apa-apa.  Mak takut!!!

Sue  cuba  meminta  bantuan  dari  pelanggannya  tadi  tetapi  nasibnya  begitu  malang  kerana  pelanggan  itu  sudah  tiada.  Dia  cuba  melangkah  mengikut  kata  hatinya.

Dalam  keadaan  kelam  kabut,  Sue  merasakan  tangannya  di  tarik  seseorang.  ‘Alamak,  macam  mana  ni?  Nak  ikut  ke,  nak  duduk  sini  je’  Bisiknya.

Belum  sempat  dia  menjerit,  sebuah  lampu  terpasang  di  hadapannya.  Dia  menarik  nafas  lega.  Dia  membuka  langkah  ke  pintu  utama  namun  terhenti  apabila  dia  mendengar  muzik  berkumandang.



Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh

Jauh sekali hidup di sini berbeza
Beribu kali lagi ku selesa di sana
Tak sabar menantikan detik kepulangan
Namun hingga itu
Apa yang termampu…

Bila terasa rindu ku sebut namamu
Dengan harapan kau akan muncul dalam tidur
Bila terasa rindu ku bayang wajahmu dalam angan
Dan barulah ku terasa bagai disembuh



“Syakif!”

“Fashrina  Suraya  Mohammad,  sudi  tak  kau  kahwin  dengan  aku?  Aku  bukan  seorang  yang  sempurna  tapi  kau  dah  cukup  untuk  menyempurnakan  aku.  Aku  akan  cuba  jadi  yang  terbaik  untuk  kau.”  Syakif  menyerahkan  sejambak  bunga  kepada  Sue.

“Aku  mungkin  bukan  kekasih  yang  baik  tapi  aku  seorang  kekasih  yang  setia.  Bertahun-tahun  kau  tunggu  kau.  Sekarang,  aku  tak  nak  bertangguh  lagi.”
Syakif  mengeluarkan  sesuatu  dari  poket  seluarnya.  “Sue,  will  you  married  me?”  Dia  melutut  di  hadapan  Sue.

***
Mereka  tersedar dari  alam  fantasi  apabila  mendengar  ketukan  di  pintu.  Airisya  bergegas bangun  membuka  pintu.  Sue  mula  gelisah  dan  menyiapkan  diri.  “Janganlah  mak  si  Syakif  tu  yang  ketuk.  Mati  aku.”

“Kau  orang  buat  apa?  Amir  ketuk  banyak  kali  baru  buka  pintu.”  Amir  muncul  dari  luar.  Fuh!  Ingatkan  siapalah  tadi.

“Sorrylah.  Itu,  adik  Amir  yang  ajak  Risya  berangan.”  Airisya  menuduhnya.

“Apa  pula!”  Sue  berpura-pura  merajuk.

“Sudah-sudah.  Family  Syakif  dah  sampai.  Kejap  lagi  dia  orang  akan  naik.  So,  siap  apa  yang  tak  siap.  Get  ready.  Jangan  nak  berangan  je.”  Amir  memberi  arahan.

Beberapa  minit  menanti,  akhirnya  Sue dan  Syakif  selamat  di  tunangkan  petang  itu.  Segalanya  berjalan  dengan  lancar.  Alhamdulillah.  Sue  dan  Airisya  turun  untuk  berjumpa  dengan  sanak-saudara  yang  lain.

“Sue!”  Amir  menarik  adiknya  ke  luar  rumah.

“Ada  apa?  Orang  penatlah.”  Sue  membiarkan  Amir  menariknya.

“Sue!”  Dia  menoleh.  Malangnya,  tidak  sempat  dia  bersuara,  sebiji  belon  air  mengena  batang  tubuhnya.  Habis  bajunya  lencun.

“Yah!!!”  Sue  berang.  Dia  mengejar  Amir  yang  sudah  jauh  berlari.  “Siap  kau,  Amir  Iskandar!  Aku  dah  lama  tak  tunjukkan  skill aku  ni.”  Dia  mengambil  sebiji  belon  yang  sudah  tersedia  di  laman  rumahnya.  Sasarannya,  Amir!

“Ambil  kau!!  Yes,  mengena.”  Jeritnya  menunjukkan  kemenangan.  Kegembiraannya  tidak  terhenti  di  situ.  Dia  terlihat  Syakif  menuju  ke  arahnya.  Dia  menghadiahkan  senyuman  manis  kepada  Syakif.

“Dalam  kiraan,  satu…  Dua…  Tiga!!!”  Sue  membaling  belon  di  tangannya  ke  arah  Syakif.

“You  win,  Fashrina  Suraya.  Ternyata  kehebatan  yang  kau  ada,  tiada  tandingannya.”  Dia  seolah-olah  terlupa  akan  musuh-musuh  yang  lain  sedang  menunggu  untuk  menyerang.

“Patutlah  senyuman  kau  lain  macam.”  Syakif  mencapai  sebiji  belon  di  hadapannya.  Tidak  sempat  dia  bertindak,  bertubi-tubi  belon  air  mengenanya  dan  Sue.

“Kau  orang  ingat  kita  orang  nak  lepas kau  berdua  macam  tu  je?  Rasakan  ni.”  Amir  menjadi  ketua  mereka  membaling  belon  ke  arah  kami.

“Tahniah!!”

“Okay,  aku  give  up!”  Mereka  di  serang  dari  setiap  sudut  yang  ada.




No comments:

Post a Comment