PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Saturday 2 February 2013

CBA - PART 20

“Hari  ini  Syakif  balik!”  Sue  separuh  menjerit.  Dia  tidak  sabar  mahu  bertemu  Syakif.  Dia  sudah  membuat  keputusan  untuk  menerima  Syakif.

“Amboi,  happy  je  muka.”  Amir  menegurnya  dari  belakang.

“Amir,  kau  pergi  mana-mana  ke  hari  ini?”  Sue  menghampiri  Amir  di  meja  makan.

“Emm…  Jemput  Kif  jap  lagi.  Kenapa?”

“Nak  ikut.  Ajak  Airisya  sekali.”

“Kau  nak  ikut?  Macam  pelik  je  bunyinya.”

“Eh,  tak  mahulah.  Aku  tunggu  dekat  restoran.  Kau  bawa  Syakif  tau.”

“Pulak  dah?  Tadi  kata  nak  ikut,  ini  tak  jadi  pula.  Mana  satu  kau  ni?”

“Ala  kau  jangan  banyak  tanya  boleh?  Datang  jela.  Itu  pun  nak  bising.”  Sue  menjelingnya.

“Jeling-jeling.  Aku  tak  nak  datang  tahulah.”

“Ala  datanglah.  Please?”  Sue  merayu.

“Tengoklah  macam  mana  nanti.”

“Datang!!!”  Laung  Sue  dari  pintu  rumah.  Dia  mahu  berjumpa  Syakif  untuk  menjalankan  misinya.

“Fiq,  kau  rasa,  apa  reaksi  dia?”

“Entah.  Tapikan,  aku  tak  sangka  dia  bagi  kau  diari  tu.”  Syafiq  masih  duduk  goyang  kaki  sejak  sampai  tadi.  Aku  dah  cakap,  mamat  ni memang  tak  boleh  buat  majlis.  Langsung  tak  menolong!

“Tanya  kau,  macam  tanya  kucing.”  Syafiq  tiba-tiba  bangun.  “Eleh,  itu  pun  nak  sentap!”  Cebik  Sue.  Dia  memerhati  Syafiq  di  luar  restoran.

“Woi  minah,  dia  orang  dah  sampai!”  Jeritnya.

“Okay!”  Jawab  Sue  acuh  tidak  acuh.  Sedangkan  dalam  hatinya  penuh  rasa  gemuruh.

“Ha  Sue,  kita  orang  dah  sampai.” Amir  menegurnya.  “Apa  yang  penting  sangat  sampai  tak  boleh  tunggu  lain  kali?”

“Kecohlah  kau.  Jom  duduk  sana  dulu.”  Dia  melangkah  ke  sebuah  meja  berhampiran.

“Syakif,  ni  diari  yang  kau  bagi  dekat  aku.  Terima  kasih.”  Syafiq  di  sebelah  Sue  masih  tersengih  sedari  tadi.

“Sama-sama.”  Syakif  membuang  pandang  ke  arah  Syafiq.  “Kau  buat  apa  dekat  sini?”

“Kau  tak  tahu  ke,  aku  dengan  Sue?  So  aku  dekat  sini  teman  dia.  Got  problem?”  Sengaja  dia  mencari  fasal  dengan  Syakif.

“No. No at all.”

“Hoi  mangkuk!”  Sue  mengetuk  kepala  Syafiq.  “Mulut  tu  agak-agak  ye.  Berapa  banyak  insurans  kau  bayar  untuk  mulut  kau  tu?”

“Muka  lawa  tapi  sekali  dia  bagi,  boleh  masuk  hospital  aku.”

“Sudah,  tak  payah  nak  gaduh.”  Amir  bersuara.

“Apa  hubungan  kau  orang?”  Asalnya  dia  begitu  gembira  apabila  diberitahu  Sue  mahu  berjumpa  dengannya  tetapi  apabila  ternampak  Syafiq,  moodnya  berubah.

“Tanyalah  Amir.  Dia  yang  rancang  semua  ini.  Aku  pun  tahu  lepas  mamat  ni  terlepas  cakap  yang  dia  tengah  dating  dengan  tunang  dia.”  Sue  menjawab.  Sengaja  dia  mahu  mengenakan  Amir.

“Tak  kisahlah  apa  pun.  Sekarang  ni,  kau  nak  cakap  apa  dekat  Syakif?”  Airisya  menenangkan  keadaan.  Dia  tahu  kehadiran  Syafiq  adalah  rancangannnya  bersama  Amir.

“Aku  nak  bagi  diari  tu  je.  Aku  dah  baca  semuanya.”

“So,  kau  boleh  terima  aku?”  Lama  Sue  mendiamkan  diri.

“Cepatlah  Sue!  Apa  keputusan  kau?  Kau  memang  suka  buat  orang  tunggu-tunggukan.”  Syafiq  sudah  tidak  sabar  menunggu  keputusannya.  Macamlah  aku  nak  pilih  dia.  Suka  over  tau  dia  ni.

“Kau  diam  boleh?”  Sue  menjelingnya.  Syakif  masih  tenang  di  hadapannya.

“Kau  lembab  sangat,  perempuan.  Kalau  akulah,  aku  dah  humban  kau  dalam  tong  sampah.  Apa  tu  orang  kata,  ku  campak  cintamu  di  dalam  tong  sampah?  Lebih  kuranglah.”

“Sebab  tu,  aku  tak  nak  dekat  kau!”  Mereka  sudah  terbahak-bahak  ketawa  melihat  aksi  Syafiq  dengan  gayanya  mencampak  sampah  ke  dalam  bakul.  Parah  mamat  ni.  Macam  mana  dia  boleh  ada  tuning?

“Sue?”  Amir  memanggilnya  setelah  keadaan  kembali  tenang.

“Ye,  Sue  terima.”  Syafiq  sudah  bertepuk  gembira  di  sebelahnya.

“Jangan  over  boleh  tak?”  Sue  menegurnya.  Syafiq  kembali  duduk  di  tempatnya.

“Ni  diari  buruk  kau  tu,  eh?”  Amir  mengambil  diari  di  depan  Syakif.

“Siot  kau!”

“Yela,  dari  dulu  sampai  sekarang.  Kau  simpan  lagi?”

“Mana  kau  tahu  fasal  diari  ni?”

“Dulu,  masa  tengah  lepak-lepak.  Kau  ingat  tak,  budak  ni  merengek  nak  aiskrim?”  Amir  membuka  cerita  lama.

“Ingat.”

“Masa  tu  kau  pergi  teman  dia,  kan?”  Syakif  mengangguk.

“Masa  itulah  aku  baca  diari  kau  dan  dari  situlah  aku  tahu  yang  kau  gilakan  adik  aku.”

“Kurang  asam  kau  baca  diari  aku.”  Syakif  mengejar  Amir  yang  sudah  lari  menyelamatkan  diri.

“Macam  budak-budak  padahal  dah  tua  bangka.”




No comments:

Post a Comment