PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Monday 25 February 2013

MR. TRAFFIC LIGHT - BAB 2

Aku  mencampakkan  diriku  di  atas  katil  empuk.  Mengenangkan  peristiwa  yang  berlaku  kepadaku  semenjak  dua  minggu  yang  lalu,  aku  tertawa  sendirian.  “Siapa  dia  yang  sebenarnya?  Bila  aku  tengok  dia  hari  itu,  macam  kenal  sahaja.”  Aku  memandang  ke  syiling  rumah.  Aku  termenung  jauh  cuba  mengingatinya.

Naz  bangun  dari  pembaringannya  secara  mengejut.  “Aku  sudah  ingat!”  Dia  berlari  mendapatkan  sebuah  album  gambar  di  atas  mejanya.  “Sudah  aku  agak,  pasti  dia  yang  selama  ini  aku  cari.  Akhirnya,  kau  munculkan  diri  juga.”

Naz  tersenyum  lebar.  “Patutlah  hari  itu  dia  cakap,  dia  juara  menyanyi.  Kenapalah  aku  tidak  terfikir  ketika  itu?  Aku  siap  boleh  bercerita  tentang  dia  dekat  diri  dia  sendiri.  Malunya  aku.”  Naz  meraup  laju  mukanya.

Ashril  Nazwan  mengetuk  pintu  bilik  adiknya.  Diam  tidak  berjawab.  “Sudah  tidurkah?”  Dia  memulas  perlahan  tombol  pintu.  Dia  menjenguk  ke  dalam  bilik  adiknya.  Dia  tersenyum  nipis  melihat  adiknya  yang  sedang  asyik  melihat  album  gambar.  “Bukan  main  khusyuk  lagi  aku  tengok  budak  ini.  Patutlah  tidak  berjawab.”

Ashril  melangkah  perlahan.  Dia  menjingkit  sedikit  supaya  kehadirannya  tidak  di  sedari  Naz.  Dia  menolak  perlahan  bahu  adiknya  sambil  menyergahnya,  “Apa  yang  adik  buat?!!”  Naz  menutup  album  gambar  yang  di  pegangnya.  Dia  menyorokkannya  di  dalam  laci  mejanya.  Naz  bangun  dan  melangkah  ke  katilnya  semula.  “Kenapa  Abang  Aril  masuk  bilik  orang  tanpa  memberi  salam?  Tidak  baik  tahu.”

Ashril  tergelak  kecil.  Dia  menghampiri  adiknya.  “Abang  Aril  tidak  memberi  salam?  Ini  tengok  tangan  Abang  Aril.”  Ashril  menghulurkan  tangannya  dan  menyambung,  “Sudah  naik  merah  tangan  Abang  Aril  ketuk  pintu  bilik  Naz.  Dia  yang  berangan  ingat  kekasih  lama,  sampai  kita  ketuk  pun  dia  tidak  sedar,  kita  pula  yang  dipersalahkan.”

Naz  mencebik.  Dia  memandang  Ashril  pelik.  “Abang  Aril  masuk  bilik  Naz  ada  apa?”

“Tiada  apa-apa.  Abang  Aril  datang  menjenguk  sahaja.  Sudah  lama  tidak  bersembang  dengan  Naz.”
Dahi  Naz  berkerut.  “Abang  Aril  tidak  sihatkah?  Tiba-tiba  sahaja  mahu  mengajak  Naz  bersembang.  Oh,  maklumlah  orang  sibuk.  Mana  sempat  mahu  bersembang  dengan  adik  sendiri.”  Naz  berpura-pura  merajuk.

“Bukan  tidak  mahu  bersembang  dengan  Naz,  tapi  Abang  Aril  sibuk  sangat.  Lagipun,  Abang  Aril  tengok  Naz  macam  tidak  ada  masa  sahaja.”

“Eh,  dia  yang  sibuk  sepanjang  masa  mahu  salahkan  kita  pula.”

Ashril  tergelak  kecil.  ‘Adiknya  ini  kalau  mengenakan  orang  memang  tidak  pernah  gagal.  Ada  sahaja  ideanya.’  Bisiknya  di  dalam  hati.  “Naz,  sebenarnya  ada  orang  nak  jumpa  Naz  dekat  bawah.”  Akihrnya  Ashril  berterus  terang.

Naz  mengangkat  sebelah  keningnya  tinggi.  “Siapa?”

“Entahlah.  Abang  Aril  tidak  kenal  tapi  dia  cakap  dia  kawan  Naz.”

Naz  menggaru  dagunya.  Dia  mengetuk  hujung  jarinya  di  dahinya.  “Lelaki  ke  perempuan?”

Ashril  membelek-belek  majalah  yang  sudah  berada di  tangannya.  Tanpa  memandang  Naz,  dia  menjawab,  “Lelaki.”  Naz  memandang  Ashril.  Dia  merampas  majalah  di  tangan  Ashril.  “Abang  Aril,  Naz  tanya  ni.  Abang  Aril  boleh  baca  majalah  pula.  Orang  tengah  pening  fikir,  dia  boleh  rileks  sahaja.”

Ashril  merenung  Naz.  Dia  menggenggam  erat  tangan  adiknya.  “Naz,  kalau  pening  sangat,  apa  kata  Naz  turun  bawah  pergi  tengok  siapa  yang  cari  Naz  tu.  Abang  Aril  tidak  kenal  dia  siapa  macam  mana  Abang  Aril  nak  bagitahu.”  Dia  mengambil  semula  majalah  yang  di  bacanya  tadi.

Naz  bangun  mencapai  tudungnya  yang  tersangkut  di  kerusi.  Dia  menyarung  dan  bersiap  ringkas.  Dia  melangkah  ke  pintu  biliknya.  “Abang  Aril,  tak  payah  nak  poyo  sangat  macam  tengah  khusyuk  membaca.  Sila  keluar  dari  bilik  Naz.”

Naz  melangkah  ke  arah  Ashril  semula.  Dia  menanti  Ashril.  “Abang  Aril.”  Perlahan  tetapi  cukup  tegas  nadanya.  Ashril  memandang  sekilas.  “Kenapa?”

Naz  mengetap  bibirnya.  “Abang  Aril,  keluarlah.  Ingat  Naz  nak  bagi  Abang  Aril  duduk  dalam  bilik  Naz?  Jangan  harap!”

Ashril  masih  menyandar  di  kepala  katil  seperti  tadi.  Dia  meneruskan  pembacaannya.  Naz  mencapai  sebiji  bantal  lalu  membalingnya  ke  arah  Ashril.  “Abang  Aril!!!”

Ashril  pantas  meletakkan  majalah  di  atas  meja.  Dia  melangkah  laju  keluar  dari  bilik  itu.  Sempat  dia  berkata,  “Nak  pinjam  bilik  sekejap  pun  tak  boleh!”  Naz  medengus  perlahan.  Dia  menutup  pintu  biliknya  dan  turun  ke  bawah.

Naz  mengintai  di  sebalik  pintu.  “Macam  mana  pula  Mr.  Secret  boleh  tahu   rumah  aku  di  mana?”  Getusnya.  Dia  mengetuk  kepalanya.  “Pelupa  betul  aku  ni.  Tadi  baru  je  tahu  siapa  Mr.  Secret  ni.  Memang  patutlah  dia  tahu  di  mana  rumahku.”

Naz  menghampiri  Mr.  Secret  yang  berada  di  taman  mini  rumahnya.  “Kenapa  kau  datang  sini?”  Naz  menjeling  ke  arah  Mr.  Secret.  ‘Dia  ni  tersengih-sengih  kenapa?  Aku  humban  dalam  kolam  ikan  tu  nanti  tahulah.’  Bisiknya.

Mr.  Secret  memandang  Naz.  Dia  memusingkan  badannya  menghadap  Naz.  “Kau  ni  asyik  nak  marah-marah  sahaja.  Cubalah  kau  senyum  sikit.  Tengok  muka  kau  tu,  dah  berkedut.”  Jari  telunjuknya  di  arahkan  ke  muka  Naz.  “Itulah,  lain  kali  jangan  marah-marah.  Cuba  senyum  sikit.”  Dia  menayang-nayang  senyumannya  di  hadapan  Naz  sambil  menyanyi,  “Senyum,  tak  perlu  kata  apa-apa.”

Naz  tergelak  kuat  melihat  aksinya.  Dia  menampar  lembut  bahunya.  “Kau  memangkan.  Kau  ingat  aku  tidak  tahu  siapa  kau?  Ini  Ashiya  Nazratul,  tiada  rahsia  yang  tidak  dapat  diungkaikan.”  Dia  mendabik  dada.  Hidungnya  meninggi  setinggi  burung  yang  berterbangan  di  udara.  Tangannya  sudah  bercekak  di  pinggang  rampingnya.

Mr.  Secret  mencebik.  Mulutnya  berkumat-kamit  mengajuk  kata-kata  Naz.  “Macamlah  bagus  sangat  budak  yang  bernama  Ashiya  Nazratul  tu.  Kalau  kau  tahu,  siapa  nama  aku?”  Soalnya.

Naz  mengangkat  keningnya  dan  menjawab  penuh  lancar,  “Ammar  Ikram  bin  Effandy.  Pemenang  pertandingan  menyanyi  tahun  2001  tetapi  selepas  berjaya  memenangi  pertandingan  itu,  dia  telah  melarikan  diri.  Hilang  tanpa  khabar  berita  yang  di  tinggalkan  walaupun  secebis  ayat,  selamat  tinggal.  Tinggallah  kawannya  di  sini  seorang  diri.”  Naz  menunduk  teresak-esak  seolah-olah  menangisi  pemergiannya.

Ammar  menekan-nekan  perutnya  menahan  gelak.  Sudah  lama  dia  tidak  melihat  aksi  over  Naz.  “Kau  memang  suka  terlebih-lebih  over.  Tak  payah  nak  menangis  sangatlah  budak.”  Dia  menolak  Naz  perlahan.  Akhirnya  tawanya  terlepas  juga.

Mata  Naz  tajam  menikam  wajahnya.  Dia  merenung  Ammar  lama  seolah-olah  melepaskan  rindu  dendamnya.  ‘Sudah  macam  pasangan  kekasihlah  pula.’  Getusnya  di  dalam  hati.  Dia  bersuara  lantang,  “Mana  kau  menghilang  selama  ini?  Puas  aku  mencari  kau.”  Tangannya  laju  memukul  Ammar.

Ammar  mengaduh  sakit.  “Janganlah  pukul  aku.  Macam  mana  aku  nak  bercerita  kalau  kau  asyik  mahu  memukul  aku?  Cuba  bawak  bertenang.  Kita  berbincang.  Kau  ingat  dengan  cara  begini  kita  dapat  selesaikan  masalah?  Ini  menambahkan  masalah  lagi  adalah.  Bertenang!”

“Apa  kau  mengarut,  sengal?”

“Betul  apa.”

Naz  menghentak  kakinya.  “Aku  sekeh  juga  kau  ni  nanti.  Kau  ingat  kita  ada  masalah  besar  sangat  ke?  Cara  kau  cakap  tu  macam  kita  kena  masuk  mahkamah  kalau  nak  settlekan  hal  ini.”

Ammar  menggigit  jarinya.  “Bukan  eh?”

Naz  kembali  duduk  di  kerusi  yang  menghiasi  taman  mini  mamanya.  “Sekarang  kau  cerita  dekat  aku  apa  yang  jadi  sebenarnya?”

Riak  muka  Ammar  berubah  tiba-tiba.  Dia  mengurut  dahinya.  “Sebenarnya...  aku  bukan  nak  menghilangkan  diri.  Sesuatu  telah  terjadi  kepadaku.”  Sebaik  sahaja  dia  habis  berkata,  Naz  menumbuk  bahunya.  “Mangkuk  ayun  betul  mamat  ni.  Aku  serius  dia  main-main  pula.”

Ammar  menoleh  ke  arah  Naz.  Matanya  sudah  memerah.  “Dengar  dulu  apa  yang  aku  mahu  katakan.”  Dia  menarik  nafas  panjang  dan  di  lepaskan  perlahan-lahan.  Dia  menyambung,  “Sehari  selepas  aku  memenangi  pertandingan  itu,  aku  mendapat  panggilan  dari...”  Ammar  menarik  nafas  sekali  lagi.  Dia  diam.

Naz  sudah  tidak  senang  duduk.  Dia  nafasnya  turun  naik  menanti  cerita  Ammar  yang  seterusnya.  Apabila  lama  menunggu  akhirnya  dia  bertanya,  “Asal  kau  suka  cerita  sekerat-sekerat?  Penatlah  aku  nak  tunggu.  Kau  tahu,  kalau  orang  baca  cerita  kau  ni  pun,  aku  confirm  punya  dia  orang  tak  nak  baca  dah.  Lembab  sangat  kau  bercerita.”

Ammar  tersengih.  Dia  menayang  barisan  giginya  yang  elok  tersusun.  “Aku  bukan  apa.  Aku  nak  juga  masukkan  unsur-unsur  suspen.”

“Tak  payah  nak  suspen  sangat.”

“Okay.  Aku  dapat  call  dari  Super  Junior.  Dia  orang  nak  menyanyi  dengan  aku  atas  satu  pentas.”  Lancar  sahaja  dia  bercerita.

Dahi  Naz  berkerut.  “Super  Junior?”  Ammar  mengangguk  laju.  “Kau,  dapat  call dari  Super  Junior?”  Dia  mengangguk  lagi.  “Idol  dari  Korea  tu?”  Ammar  mengetap  gigi.  “Iyalah.  Berapa  kali  kau  nak  tanya?”

Naz  sudah  ketawa  terbahak-bahak.  “Engkau,  kalau  nak  menipu  aku  pun,  jangan  guna  nama  idol-idol  Korea.  Kau  nak  bohong  tapi  kau  kata  Super  Junior  call  kau.  Tahun  2001,  dia  orang  tu  still  trainee  dekat  SM.  Tahun  2005  baru  dia  orang  debut,  kau  kata  SuJu  call  kau  ajak  nyanyi  sama-sama?”  Naz  menepuk-nepuk  dahinya.  Dia  sudah  mencangkung  menahan  tawa.

Ammar  menggigit  hujung  lidahnya.  “Alamak,  kau  bukan  tak  minat  SuJu  ke?”

“Kalau  aku  tak  minat,  aku  tak  boleh  ambil  tahu  fasal  dia  orang?”  Naz  mengesat  air  matanya  yang  jatuh  akibat  ketawa.

“Kau  tahulah  ye.  Tak  bolehlah  aku  nak  mengelat?”

Naz  mengangguk.  Dia  kembali  tenang.  “Nope.  Kau  kena  cerita  juga.”

Ammar  melepaskan  lelah.  “Aku  ikut  family  aku.  Kau  tahukan  family  aku  buat  bisness.  Parents  aku  banyak  ke  luar  negara  mencari  peluang-peluang  yang  ada  untuk  mengembangkan  lagi  bisness  mereka.”

“Habis,  kenapa  kau  tidak  memberitahuku  awal-awal  sebelum  kau  pergi?”  Dia  masih  tidak  berpuas  hati.

“Macam  mana  nak  beritahu  kau  kalau  aku  sendiri  pun  baru  tahu  pagi  itu?  Masa  itu,  aku  sudah  siap-siap  mahu  ke  sekolah,  tiba-tiba  ibu  suruh  aku  kemas  baju.”  Dia  menjuihkan  bibirnya.  “Kau  tahu  sahajalah  ibu  itu  macam  mana.  Kalau  dia  kata  merah,  maka  dengan  itu  merahlah  jawabnya.”

“Kenapa  kau  tidak  menelefon  aku?  Hantar  emel  ke?”  Naz   mennyoalnya  lagi.  Sudah  seperti  perisik  gayanya.

“Cik  adik  sayang,  tahu  pula  aku  emel  kaukan.  Zaman  bila  pula  sudah  ada  emel  semasa  darjah  lima?”

Naz  tersengih.  “Ada  apa.  Budak-budak  sekarang.  Jangan  kata  emel,  facebook  pun  mereka  ada.  Malah,  kawan-kawan  dalam  facebook  mereka  lebih  ramai  daripada  aku.”

Ammar  menggeleng.  “Sebab  itu  aku  tidak  berapa  hendak  setuju  apabila  ibu  bapa  membenarkan  anak-anak  mereka  melayari  media  sosial  ini.  Lihat  sahajalah  berapa  ramai  anak-anak  kecil  yang  sudah  ada  facebook.  Jangan  sampi  ianya  melalaikan  sudahlah.”

Naz  mengangguk  setuju.  “Betul.  Aku  kadang-kadang  takut  bila  tengok  orang-orang  yang  request  hendak  berkawan.  Kalau  yang  betul-betul  ikhlas  tidak  mengapa.  Ini  tidak,  ada  yang  mengarut,  mencarut  pun  ada.”  Menggigil  badannya  apabila  memikirkan  perkara  itu.

“Kita  ni  sudah  melalut.  Kau  tahu?”  Ammar  menyedarkanku.

“Tahu.”  Kami  berpandangan.  Tawa  di  lepaskan  kuat.

Naz  menyambung,  “Jadi  selepas  ini,  kau  balik  sana  semula?”

Ammar  mengangkat  bahu.  “Rasanya  aku  tidak  akan  ke  mana-mana.  Sudah  besar,  takkan  mahu  menyusahkan  parents  lagi.”

Naz  mengangguk  kepala.  “Kau  nak  buat  apa  sekarang?”

“Kerja  kot.”

“Kau  mahu  kerja  apa?  SPM  pun  kau  tidak  ada.”

“Itulah  fasalnya.  Susahlah  aku  nak  cari  kerja.”

Naz  memetik  jarinya.  “Kerja  dengan  aku  nak?”

Ammar  mengerut  dahi.  “Dengan  kau?”  Naz  mengangguk.  “Dekat  pusat  tuisyen  tu?”  Dia  mengangguk  laju  dan  menyambung,  “Hari  itu  Kak  Mai  ada  kata  nak  cari  cikgu  english.”

Ammar  menggosok-gosok  dagunya.  “Hmm,  okay  juga.”

“Tapi,  kau  kena  interview  dulu.”

“Tak  ada  masalah.  Bila?”

“Cantik!  Esok,  kau  datang  tempat  aku.  Nanti  aku  bagitahu  Kak  Mai.”

“Okay!”


2 comments: