PLEASE DO NOT COPY OR TAKE ANY ENTRY IN THIS BLOG. ALL ARE WRITTEN HERE IS BELONGS TO KEYLA ALI EXCEPT WHEN IN DESCRIBE. ENJOY READING AND FEEL FREE TO LEAVE YOUR COMMENTS HERE. THANK YOU.

Saturday 27 April 2013

Friendship Over Lover And Family - Part 2 [End of Story]

PLEASE NOTED : This story is purely fictitious. Enjoy reading. 

Zafran  menghampiri  Aqeef  di  sebuah  meja  di  cafe  sekolah.  Pinggan  yang  penuh  berisi  makanan  diletakkan  di  hadapan  Aqeef.  Aqeef  memandang  sekilas  makanan  yang  terhidang  di  hadapannya.  Sekali  pandang  seperti  seorang  putera  raja  dilayan  oleh  pembantunya.  Zafran  berlalu  pergi  setelah  makanan  yang  diambilnya  diberikan  kepada  Aqeef.

“Tengok  sana!”  Bisik  Aliff perlahan.  Semua  mata  memandang  ke  arah  yang  ditunjuk  olehnya.

“Kau  agak-agak,  apa  hubungan  mereka?”  Soal  Adi  pula.

Man  pula  berkata,  “Kau  tidak  perlulah  masuk  campur  urusan  orang.  Jaga  seluar  sendiri  sahaja.”

“Mereka  macam  sudah  lama  kenallah.”  Bisikan-bisikan  terus  kedengaran  di  cafe.  Aqeef  merengus  perlahan.  Pinggan  yang  tadinya  terletak  di  hadapannya  di  ambil  lalu  di  bawa  ke  meja  rakan-rakan  sekelasnya  yang  lain.  Zafran  yang  baru  sahaja  ingin  melangkah  keluar  dari  cafe  terhenti  di  depan  pindu  masuk.

Aqeef  meletakkan  pinggan  yang  penuh  itu  di  hadapan  rakan  sekelasnya  dengan  kuat.  Mujur  sahaja  tidak  pecah  pinggan  itu.  Tanpa  memandang  mereka,  Aqeef  bersuara  perlahan.  “Makan.  Jangan  tidak  dihabiskan  pula.”  Dia  terus  berlalu  tanpa  mempedulikan  mata-mata  yang  memandangnya.

Sebulan  berlalu  semenjak  peristiwa  itu.  Zafran  masih  lagi  bersikap  seperti  selalunya.  Dia  melayani  Aqeef  sebaik  mungkin  sehingga  timbul  salah  faham  di  antara  mereka.  Suatu  hari,  mereka  dipanggil  oleh  guru  disiplin.

“Aqeef,  sudah  berapa  kali  saya  cakap  dengan  kamu,  jangan  membuli  pelajar  lain.  Zafran  ini,  baru  sebulan  berpindah  ke  sekolah  ini  tetapi  kamu  sudah  membuli  dia.  Apa  mahu  jadi  dengan  kamu, Aqeef?”

Aqeef  mencebik.  Tangannya  di  masukkan  ke  dalam  poket  seluarnya.  Dia  memandang  guru  itu  dengan  tajam.  “Cikgu  tanya  dia  sendiri  apa  yang  menyebabkan  dia  buat  semua  itu.”  Dia  terus  keluar  dari  bilik  kaunseling  itu.

“Apa  sebenarnya  yang  berlaku  Zafran?”

Zafran  menunduk  lalu  bersuara.  “Maafkan  saya  cikgu.  Ini  semua  bukan  salah  Aqeef.  Saya  sendiri  yang  mahu  melakukan  semua  itu.  Tiada  paksaan  daripada  mana-mana  pihak.”

Guru  disiplin  yang  berwajah  kacak  dan  rambutnya  tersisir  rapi  itu  melepaskan  keluhan  berat.  “Sudah  lama  kamu  berdua  kenal?”

Zafran  mengangguk  dan  berkata,  “Hampir  enam  tahun.”

“Kenapa  kamu  bergaduh?”

Zafran  mula  bercerita.  “Tiga  tahun  lepas,  kami  berdua  pergi  ke  Maeundong  Street.  Hari  itu  merupakan  hari  terakhir  Aqeef  menetap  di  Dobumi  kerana  dia  perlu  mengikuti  ayahnya  ke  luar  negeri.  Saya  dengan  dia  sangat  rapat.  Jadi  kami  mahu  menghabiskan  masa  bersama.”

“Kemuadian  apa  yang  terjadi?”  Soal  guru  itu  penuh  minat.  Dia  membetulkan  duduknya.

“Pada  masa  itu,  saya  bergurau  dengannya.”  Suara  Zafran  mula  mengendur.  Aqeef  yang  berada  di  luar  bilik  kaunseling  menggenggam  tangan.  Dia  tidak  jadi  meninggalkan  bilik  itu  apabila  dia  mendengar  Zafran  bercerita.

“Aqeef,  lepas  ini  kau  dah  tak  ada,  apa  aku  mahu  buat?”  Sial  Zafran  yang  ketika  itu  sedang  duduk  di  sebuah  bangku  di  bahu  jalan.  Aqeef  bergerak  menghampirinya.  “Kau  carilah  kawan  baru.”

Zafran  tergelak  kecil.  “Siapa  yang  mahu  berkawan  dengan  kaki  pukul  orang?  Kau  sahaja  yang  berani  nak  kawan  dengan  aku.”

“Kau  sudah  berjanji  dengan  aku  mahu  berubahkan.”  Aqeef  merenung  anak  mata  Zafran.  Zafran  mengangguk  kecil.  “Baiklah,  aku  berubah.”

“Macam  inilah  kawan  aku.”  Aqeef  memeluk  bahunya.  Air  mukanya  berubah  sedikit.  Dia  memandang  Aqeef  lama.  ‘Aku  tak  boleh  nak  lepaskan  kau  pergi.’  Bisik  hatinya.  Aqeef  menoleh  ke  arah  Zafran.  “Asal  kau  pandang  aku  macam  itu?”

Zafran  menggeleng  laju.  Mukanya  diraup  laju.  Aqeef  tersengih-sengih  memandang  sesuatu  di  hadapannya.  “Zaf,  kau  nampak  tak  apa  aku  nampak  sekarang  ini?”  Matanya  laju  melilau.  “Nampak  apa?”

Aqeef  menjuihkan  bibirnya  ke  arah  pusat  mesin  permainan  yang  terletak  tidak  jauh  dari  kedudukan  mereka.  “Aku  faham.”  Kata  Zafran  perlahan.  Tangannya  dihulurkan  kepada  Aqeef.  “Tunggu  apa  lagi?”  Matanya  melirik  ke  arah  pusat  permainan.  Aqeef  menyambut  huluran  tangannya.  “Mari  kita  enjoy!”

Guru  disiplin  itu  mengerut  dahinya.  “Apa  yang  membuatkan  awak  berdua  bergaduh?”

Zafran  menyambung  ceritanya  setelah  menarik  nafas  panjang.  “Selepas  kami  menghabiskan  masa  bermain  di  pusat  permainan  itu,  kami  pulang  ke  rumah.”  Zafran  menelan  air  liurnya.  Mulutnya  berkumat-kamit  seolah-olah  mahu  mengeluarkan  kata-kata  tetapi  tersekat.  Dia  terdiam  lama.

“Awak  mahu  sambung  atau  berhenti  di  sini,  Zafran?”

“Semasa  dalam  perjalan  pulang  ke  rumah,  Aqeef  kemalangan.”  Zafran  menunduk  lemah.  Air  matanya  mengalir  laju.  Cikgu  Amin  menepuk-nepuk  belakang  badannya.  “Sebab  itulah  Aqeef  tidak  boleh  aktif  bersukan  lagi?”

Aqeef  menyandar  pada  dinding  batu  bilik  itu.  Dia  menumbuk-numbuk  dadanya  kuat.  Zafran  mengangguk.  “Saya  yang  menyebabkan  dia  kemalangan.”  Mata  Cikgu  Amin  membuntang.  Dia  menggeleng  laju.  “Maksud  kamu?”

“Pada  masa  itu,  secara  tidak  sengaja  saya  menolaknya  ke  jalan  raya  yang  kebetulan  ada  sebuah  kereta  di  pandu  dengan  laju.”  Zafran  memandang  kosong  meja  di  hadapannya.  “Dia  dilanggar  depan  mata  saya.  Darahnya  berlemuran  di  atas  jalan  raya.  Masa  itu  saya  tidak  dapat  hendak  berfikir  apa-apa,  saya  melarikan  diri.”

Zafran  menyambung,  “Keesokan  harinya  saya  dapat  tahu  kakinya  patah  teruk  dan  memerlukan  pembedahan.  Saya  tidak  pergi  melawatnya  kerana  saya  berasa  serba  salah.”  Dia  menunduk.  Air  matanya  deras  mengalir.  Tanpa  segan  silu  dia  teresak-esak  di  hadapan  gurunya  itu.

Aqeef  menolak  pintu  bilik  dari  luar.  Dia  mencekak  kolar  baju  sekolah  Zafran.  Tangannya  digenggam  erat.  Satu  tumbukan  terlepas  pada  muka  Zafran.  Zafran  tertolak  kebelakang  dan  terduduk  di  atas  lantai  jubin.  Bibirnya  lebam  dan  darah  mengalir  di  hujungnya.  Aqeef  terduduk  lemah.

Guru  disiplin  itu  hanya  mampu  menggeleng.  Dia  menghampiri  Aqeef.  “Apa  yang  awak  sudah  lakukan?”  Dia  menarik  Aqeef  dan  menyuruhnya  supaya  duduk  di  atas  kerusi.  Kemudiannya  dia  menghampiri  Zafran  yang  masih  kaku  di  atas  lantai.  “Awak  berdua  duduk  dalam  bilik  ini.  Selesaikan  apa  sahaja  yang  masih  belum  selesai.”

Guru  disiplin  yang  amat  digeruni  oleh  semua  pelajar  di  sekolah  itu  melangkah  keluar.  Aqeef  dan  Zafran  masih  kaku  seperti  tadinya.  Aqeef  bangun  dan  ingin  melangkah  keluar.  Dia  menolak  pintu  bilik  tetapi  tidak  bergerak.  Dia  menumbuk  pintu  itu  kuat.  “Shit!!”

Zafran  memandangnya.  “Aqeef,  aku  minta  maaf.”

“Diam!”

“Aku  tahu  aku  bersalah.  Aku  tak  sepatutnya  tinggalkan  kau  dekat  situ.  Aku  sepatutnya  datang  melawat  kau.  Aku  tak  sengaja  mahu  menolak  kau.”  Mulutnya  menggigil.

Aqeef  menghampirinya  semula.  Dia  menghentak  meja  kuat.  “Aku  kata  diam!  Aku  tidak  mahu  mendengar  suara  kau.  Aku  tahu  kau  tidak  sengaja  pada  masa  itu  tetapi  kenapa  kau  tinggalkan  aku?  Kenapa  kau  tidak  ada  masa  aku  perlukan  kau  sebagai  satu-satunya  kawan  yang  aku  ada?”

Zafran  bersuara  gementar.  Dia  menjadi  gagap.  “Aku...  Aku...”

Aqeef  terduduk  di  kerusinya.  “Kenapa  bukan  tiga  tahun  lepas  kau  datang  dekat  aku  dan  meminta  maaf?  Kenapa  baru  sekarang  kau  memunculkan  diri?  Selepas  apa  yang  aku  lalui.”

Zafran  mendekatinya.  Lengannya  dipegang.  “Aku  tak  ada  kekuatan  untuk  menghadapi  kau.”

Aqeef  menepis  kuat.  “Jadi,  aku  masih  banyak  kekuatan  untuk  menghadapi  masalah  itu?”  Zafran  menggeleng  laju.  Aqeef  menyambung,  “Kau  tahu  apa  yang  aku  nak  sangat  dengar  dari  kau  masa  mula-mula  kau  masuk  sekolah  ini?”  Zafran  mengangkat  muka.  Anak  mata  Aqeef  direnungnya.

“Kau  tak  rindu  pada  aku?”  Aqeef  bersuara  perlahan.  Dia  tersenyum  sinis.  “Sepatutnya  itu  yang  kau  cakapkan  pada  aku.  Bukan  kata  maaf  kau  yang  aku  mahukan.  Aku  mahukan  seorang  kawan  yang  sentiasa  ada  bersama  aku.”  Nada  suaranya  bertukar  sayu.

Air  mata  Zafran  turut  mengalir  saat  melihat  anak  mata  Aqeef  basah.  “Aku  takut  kau  tidak  dapat  memaafkan  aku.”

“Aku  sudah  tiada  sesiapa  di  dalam  hidup  aku  kecuali  kau.”

Zafran  mengangguk.  “Selama  tiga  tahun  aku  cuba  cari  kau  semula  tapi  tiada  seorang  pun  yang  tahu  di  mana  kau  berada.  Semua  cerita  yang  menimpa  kau  aku  tahu.”

“Tapi  itu  semua  tidak  dapat  mengubah  apa-apa.”

“Aqeef,  aku  minta  maaf.”

“Aku  sudah  cakap,  aku  tidak  mahu  dengar  kata  maaf  dari  kau.”

Zafran  menyisir  rambutnya.  “Aku  akan  lebih  rasa  bersalah  kalau  kau  tidak  memaafkan  aku.”

Aqeef  diam  seketika.  Dia  kemudiannya  berdiri.  Tangannya  di  masukkan  ke  dalam  poket  seluarnya.  “Baiklah  aku  maafkan  kau  tetapi  aku  ada  satu  syarat.”

“Apa?”

“Jadi  hamba  aku  selama  sebulan.”  Aqeef  terus  melangkah  keluar  dari  bilik  itu  setelah  pintu  itu  di  buka  dari  luar  oleh  guru  disiplin  mereka.  Zafran  mengerut  dahi.  “Sebulan?!”

Dia  mengecilkan  matanya.  Giginya  diketap  kuat.  Dia  berlari  mendapatkan  Aqeef  yang  sudah  jauh  meninggalkannya.  Dia  memaut  leher  Aqeef.  “Setahun  pun  aku  sanggup.”  Aqeef  menolak  tubuhnya.

Zafran  mendekatinya  semula  dan  memeluk  bahunya.  “Jom  kita  pergi  makan.”  Dia  menarik  tangan Aqeef  dan  berlari.  Dalam  diam,  Aqeef  tersenyum  melihat  gelagat  kawannya  itu.

No comments:

Post a Comment